03 september 2019

Meer prioriteit voor fietsende scholieren!

De zomervakantie zit erop en de Haagse kinderen gaan weer naar school. De brugklassers banen zich voor het eerst een weg door het drukke verkeer. Dat kan best gevaarlijk zijn. Gelukkig heeft Veilig Verkeer Nederland een campagne, waarmee verkeersdeelnemers wordt gevraagd uit te kijken voor schoolgaande kinderen. Alleen: de gemeente Den Haag doet niet mee aan deze campagne. CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster vindt dat een vreemde zaak en ondervraagt het stadsbestuur.

“Vooral vlak na de zomervakantie vinden de meeste fietsongelukken plaats, dus het is belangrijk dat ook Den Haag meedoet met deze campagne”, meldt Koster. De campagne, met als titel “De scholen zijn weer begonnen”, loopt drie weken rond de start van het nieuwe schooljaar en heeft als doel ervoor te zorgen dat schoolgaande kinderen veilig op school aankomen. Koster vraagt het stadsbestuur of Den Haag volgend jaar wel mee kan doen met de campagne. Ook wil ze weten of er cijfers bekend zijn van het aantal fietsongelukken met schoolgaande kinderen in Den Haag.

Koster vroeg al eerder aandacht voor veilige verkeerssituaties voor kinderen: zo wees de fractievoorzitter in 2016 al op het belang van verkeersbrigadiers bij basisscholen. “Ook in een drukke stad als Den Haag moeten kinderen veilig naar school kunnen fietsen”, meldt Koster.

Lees ook het interview met Daniëlle Koster in het Algemeen Dagblad en de vragen die zij stelde aan de gemeente:

Brugger maakt meer brokken

'Het is heel erg belangrijk dat ze geconcentreerd op pad gaan'

Voor het eerst op de fiets naar de brugklas. Voor veel tieners in de regio is dat deze week de praktijk. En niet zonder risico, zo blijkt uit de cijfers.

ANNE KOMPAGNIE

23 minuten precies. Zo lang doet Hagenaar Pepijn Neufeglise (12) erover om naar de Vrije School te fietsen, waar hij deze week begint in de brugklas.

Door open dagen en oefenritjes met zijn ouders is de route inmiddels redelijk vertrouwd. Maar toch. ,,Toen ik vanochtend moest beginnen, fietste mijn moeder nog een keertje mee. Gewoon voor de zekerheid, zodat ik niet per ongeluk naar mijn oude basisschool zou fietsen, ofzo.''

Net als duizenden leeftijdsgenoten gaat Pepijn vanaf deze week naar school via een andere, langere route dan het vertrouwde basisschoolritje.

Moeder Barbara Kardol vindt dat best spannend. ,,We hebben in de vakantie gekeken wat nou echt de beste en veiligste manier is om naar school te komen. Die weg moet hij zich nu eigen maken.''

Over de rijstijl van haar zoon maakt Kardol zich niet zo'n zorgen. ,,Hij is best een verantwoordelijke fietser. Hij is zich bewust van zijn omgeving en tot nu toe is hij vooral met de weg bezig, niet met zijn vrienden.''

Levensbelang

Je bewust zijn van het verkeer, het is van levensbelang, benadrukt ook Rob Stomphorst, woordvoerder Veilig Verkeer Nederland (VVN).

,,September is de maand bij uitstek waarin er veel ongelukken op de weg gebeuren. Er rijden dan weer dubbel zoveel auto's op straat als in de zomermaanden en dat vergt van iedereen wat aanpassingen.''

Voornaamste slachtoffers van die drukte: 12-jarigen. ,,De brugklassers dus, die een nieuwe, vaak langere route afleggen om naar school te komen.''

En dan worden het ook nog eens pubers, benadrukt Stomphorst. ,,De hersenen zijn nog niet volledig ontwikkeld. Ze zijn snel afgeleid, impulsief, schatten gevaar soms verkeerd in en hebben te maken met groepsdruk.''

Jaarlijks vallen in de maand september onder 12-jarigen ruim 450 gewonden in het verkeer. In oktober daalt dat gemiddelde naar 300. Ter vergelijking: onder 15-jarigen is dat gemiddelde aantal in beide maanden 210.

,,Het is daarom echt van belang om die route van tevoren goed te oefenen. Laat je kind voor je uit fietsen en zie welke beslissingen hij of zij neemt. Evalueer daarna of dat altijd de handigste oplossing was, of dat je toch beter andere keuzes kan maken.''

Verkeersopvoeding is een essentieel onderdeel van de algehele opvoeding, vindt Stomphorst. ,,Net zoals verkeerseducatie op school een vast onderdeel van het lesprogramma zou moeten innemen.''

Lessen over de dode hoek, bijvoorbeeld. ,,Die verzorgen wij in samenwerking met een aantal transportbedrijven. En tijdens verkeerslessen is ook zeker aandacht voor het fenomeen FOMO, de angst die bij met name jongeren leeft om sociale mediaberichten te missen.''

Alert

Jongeren zijn vaak volledig in beslag genomen door de bliepjes van de telefoon. ,,Het is ongelooflijk belangrijk dat ze tijdens die route naar school geconcentreerd zijn op de weg, niet op de groepsapp.''

Dat leerlingen alert moeten zijn, staat als een paal boven water, stelt ook Daniëlle Koster, Haags CDA-raadslid met bijzondere aandacht voor verkeersveiligheid.

,,Maar wat ik dus niet begrijp, is dat ik in de hele stad geen banner zie met de tekst 'De scholen zijn weer begonnen'. Heel veel verkeersdeelnemers zijn zich nauwelijks bewust van de vakantieperiode en schrikken als er opeens weer veel meer kinderen de weg op gaan. Help ze een handje door ze eraan te herinneren, denk ik dan.''

Tot een paar jaar terug was zo'n banner nog pontificaal zichtbaar op de Houtrustbrug, herinnert Koster zich.

,,Maar de afgelopen jaren mis ik 'm. Als we het in de stad nou zo geweldig deden op het gebied van verkeersveiligheid, snap ik het. Maar helaas tonen de cijfers een ander beeld. Ik heb inmiddels raadsvragen gesteld over het gebrek aan banners en spandoeken in Den Haag.''

Den Haag investeert veel geld in sterfietsroutes, logische verbindingen van en naar de Haagse binnenstad. ,,Hartstikke mooi, en ik maak er als fietser ook graag gebruik van. Maar die sterfietsroutes gaan uiteindelijk vooral over gebruiksgemak en comfort. Veiligheid voor de fietser, met name ook schoolgaande jeugd, mag wat mij betreft wel wat meer prioriteit krijgen binnen het verkeersbeleid.''

Richard van Bochove, plaatsvervangend directeur van het Oranje Nassau College in Zoetermeer, zag de afgelopen week telkens setjes kinderen met hun ouders fietsen langs de school. ,,Even de route uitproberen, voor het echte werk deze week begint. Leuk om te zien dat daar vanuit huis zoveel aandacht voor is.''

Wendagen

Van Bochove begint steevast het nieuwe schooljaar met aandacht voor fietsveiligheid. ,,Tijdens de zogenaamde wendagen fietsen we met z'n allen naar de sportvelden. Zodat ze weten hoe ze moeten fietsen, maar ook: hoe ze zich tijdens dat fietsen moeten gedragen.''

Met z'n tweeën naast elkaar, maximaal. ,,En zonder mobiel in de handen, uiteraard. Mijn ervaring is dat in een fietspadrijke gemeente als Zoetermeer het gevaar niet zozeer van automobilisten komt, maar veel meer van een gebrek aan concentratie van jongeren onderling, die bijvoorbeeld hard ten val komen doordat de fietssturen in elkaar haken.''

Fietsveiligheid blijft ook na de wendagen van belang, stelt Van Bochove. ,,Bij de techniekles bijvoorbeeld, hebben we straks weer aandacht voor goede verlichting op de fiets in de donkere maanden. Aandacht voor fietsgedrag gaat het hele jaar door.''

Karin van den Bos, moeder van de 12-jarige Fleur uit 's-Gravenzande, is wat dat betreft blij dat haar dochter op slechts vijf minuutjes fietsafstand van haar nieuwe school woont.

,,Fleur begint op ISW Gasthuislaan. Op die plek turnt ze ook en we hebben familie in de buurt, dat voelt veilig en vertrouwd. Het is wel een fijn gevoel dat ze geen moeilijke verkeerspunten en oversteekplaatsen op de dagelijkse route naar school passeert. Ze maakt een nieuwe stap, maar het voelt gelukkig niet onveilig.''