28 januari 2021

Overal woontorens in stationsgebied, maar waar blijven de scholen, de speelplekken en de sport?

De plannen voor hoge woontorens rond de drie grote Haagse NS-stations buitelen over elkaar heen, maar zonder bijbehorende scholen, speelplaatsen, parken en kinderopvang. Er is nog hélemaal niks geregeld, klagen bewoners, belanghebbenden en de politiek. Sterker, er ligt een tekort van 340 miljoen.

,,We willen geen Betondorp in Den Haag”, waarschuwt D66'er Daniel Scheper. Coalitiegenoot en CDA’er Cees Pluimgraaf is niet minder fel: ,,Je wilt tegen je kleinkinderen niet zeggen: Kijk, hier heeft opa Braziliaanse favela’s gecreëerd.”

Den Haag gaat bouwen en niet zo’n beetje. Tot 2040 moeten er tienduizenden huizen bijkomen om de groei van de stad te kunnen bijbenen en de woningnood te kunnen stuiten. En een aanzienlijk deel van die woningen gaat worden neergezet in het gebied tussen de NS-stations Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI. In hoge woontorens.

Maar waar bewoners en politici al tal van plannen voor hoge, heel hoge en superhoge woontorens voorbij zien komen, blijft het vanuit het stadhuis wel heel erg stil over de bijbehorende voorzieningen. Want waar moeten al die duizenden nieuwelingen naar de huisarts, waar kunnen hun kinderen opvang krijgen en waar kunnen ze genieten van groen? Ook in de gemeentelijke documenten is daar voorlopig nog niks concreets van terug te vinden.

Pijplijn

Nu al zitten er zo’n achtduizend nieuwe woningen in de pijplijn, weet voorzitter Jacob Snijder van Wijkberaad Bezuidenhout, een van de acht bewonersorganisaties die zich hebben verenigd vanwege de bouwplannen in hun gebied. ,,Over drie jaar zitten de eerste bewoners in hun kleine appartementjes in het zogeheten Central Innovation District, maar dan moeten ze nog jaren wachten op scholen, plantsoenen en extra openbaar vervoer”, vreest de voorzitter.

En zeg hem niet dat alles wel goedkomt, want uit de stukken van de gemeente blijkt dat het stadsbestuur nog 340 miljoen euro moet zien te vinden voor al die noodzakelijke voorzieningen. ,,Over twintig jaar gerekend is dat 17 miljoen per jaar”, zegt raadslid Jan Pronk van de VVD, de partij van verantwoordelijk wethouder Anne Mulder.  ,,Door de coronacrisis hebben we al bijna geen reserves meer. Hoe gaan we dat gat van jaarlijks 17 miljoen dichten?‘’

Verdichten en vergroenen is prima, vindt hij, maar hoe gaat het Haagse stadsbestuur voorkomen dat er straks wel allemaal woningen staan, maar geen voorzieningen? ,,Ik zie de projectontwikkelaars nu al komen”, zegt Pronk: ,,‘Sorry, onze bouwkosten zijn veel hoger geworden, wij kunnen niet meer zoveel meebetalen aan groen en sport’.”

170 miljoen

Volgens Jacob Snijder van Wijkberaad Bezuidenhout is het probleem nog groter dan het nu al lijkt. Want volgens de eigen gemeentelijke normen heeft het Bezuidenhout nu al een tekort aan vierkante meters voor buurtgroen, voor sporthallen, tandartsenpraktijken, speelplaatsen en meer. Volgens een serieuze schatting bedraagt het tekort al 170 miljoen.

Voormalig wethouder stadsontwikkeling Boudewijn Revis benadrukte geregeld dat er voldoende tijd is. De bouwproductie loopt tot 2040 door en zal natuurlijk gefaseerd worden uitgevoerd. Zijn opvolger Anne Mulder kon gisteren alle vragen niet beantwoorden in het debat over woonvoorzieningen, want de bewonersclubs en raadsleden soupeerden de beschikbare tijd op.

,,Het geld gaat er wel komen”, zei Anne Mulder eerder deze week over het tekort. ,,Dan krijgt een gebied dynamiek, komen er subsidies los en maken we daar geld voor vrij.” Of het op tijd komt? ,,Je kunt geen huizen bouwen zonder scholen of speelplekken. En je moet uitkijken dat het groen niet achterblijft. Dat wil ook het college niet.”

@AD

Foto: Een van de vele plannen voor hoge woontorens rond de Haagse stations: De torens van het Bellevue-project naast het Centraal Station worden 180 meter hoog. © copyright Rijnboutt.Architecten