19 augustus 2019

Pak de fietsenchaos aan!

Fietsen is gezond, maar foutgeparkeerde fietsen leveren niets dan ellende op, meent het CDA Den Haag. Volgens de fractie zorgt het aantal verkeerd geparkeerde rijwielen in de stad voor onveilige situaties en een verloederd straatbeeld. CDA-raadslid Ismet Bingöl ondervraagt het stadsbestuur over het fietsenprobleem.

Soms is het zelfs zo dat fietsen op straat worden gestald, terwijl er in de buurt gewoon een fietsenstalling is. Bingöl wil weten of de gemeente hiervan op de hoogte is. “Wat doet het stadsbestuur eraan om het gebruik van de fietsenstalling op deze plaatsen te stimuleren?” vraagt de CDA’er. Daarnaast neemt hij het op voor blinden en mindervaliden, wier veiligheid in gevaar wordt gebracht door het grote aantal fietsen dat op de stoep wordt geparkeerd. Zij moeten soms zelfs omlopen, omdat ze door de fietsen niet van de stoep gebruik kunnen maken. “Vindt de gemeente ook dat het blindenpad vrij moet zijn van fietsen, en hoe gaat de gemeente dit aanpakken?” vraagt het raadslid.

Met deze kritische vragen wil Bingöl het fietsenprobleem aanpakken, meer orde in de fietsenchaos scheppen, en onveilige situaties voorkomen.