10 oktober 2019

Reactie over afgelopen weken

Zoals onze interim voorzitter Wilbert Stolte al aangaf in de ledenbrief van afgelopen maandag, hebben we in de Haagse lokale politiek een zeer bewogen tijd achter de rug. Eerst bereikte ons het nieuws over het strafrechtelijk onderzoek naar de wethouders De Mos en Guernaoui van Hart voor Den Haag/Groep De Mos, en vervolgens het opzeggen van het vertrouwen van de coalitiepartners in de partij van De Mos. Ook trad burgemeester Krikke af vanwege het zeer kritische rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de vuurstapels.

Deze week werden we opgeschrikt door het lekken uit een vertrouwelijk gesprek van de Haagse fractievoorzitters met Commissaris van de Koning Jaap Smit, middels geluidsopnamen. Daarnaast bleek er ook gelekt uit de vertrouwenscommissie die in 2017 op zoek ging naar een nieuwe burgemeester voor Den Haag. Dit is niet alleen strafbaar en zeer verwerpelijk, maar heeft ook gevolgen voor het functioneren van de Raad. Dit betekent immers dat wat vertrouwelijk met elkaar moet kunnen worden besproken, niet met zekerheid ook echt vertrouwelijk blijft. Wij hopen dan ook dat vanwege de aangiftes snel duidelijk zal worden wie verantwoordelijk is voor de lekken.

Verder werd afgelopen woensdag bekend gemaakt dat Johan Remkes bereid is gevonden waarnemend burgemeester te worden van Den Haag. Remkes start gelijk volgende week. Bestuurlijke integriteit zal één van zijn belangrijkste speerpunten zijn de komende tijd. Volgende week donderdag 17 oktober krijgt hij gelijk zijn vuurdoop in de Raad bij het debat over de uitkomsten van het OvV rapport en de toekomst van de vuurstapels.

Wij vertrouwen erop met Remkes een bestuurlijk zwaargewicht te hebben die met gezag de rust weer kan herstellen op het stadhuis en dat is hard nodig!