18 juli 2019

Te weinig mensen in de bouw en te veel in de bijstand: één plus één is twee!

De personeelstekorten in de bouw lopen op, onder meer door de grote vraag naar woningen. Tegelijkertijd telt Den Haag meer dan 20.000 mensen in de bijstand. Het CDA Den Haag wil daarom dat projectontwikkelaars worden aangemoedigd om bijstandsgerechtigden tot vakmensen in de bouw op te leiden, en leerwerktrajecten in te zetten om ook jongeren aan te trekken. Een voorstel daarvoor werd vandaag met een overweldigende meerderheid door de gemeenteraad aangenomen.

Raadslid Kavish Partiman heeft veel vertrouwen in de creativiteit van ontwikkelaars. “Er zijn talloze mogelijkheden om met grote bouwprojecten bij te dragen aan de lokale werkgelegenheid. De bouw zit te springen om extra mensen, dus het is zeker ook in het belang van projectontwikkelaars dat er extra mensen worden opgeleid.”

De komende jaren zal er in Den Haag veel gebouwd worden. Een positieve ontwikkeling, vindt Partiman: “Onze stad groeit, er is veel meer woonruimte nodig dan we nu hebben. Vooral voor gezinnen wordt het steeds moeilijker om een geschikte woning te vinden, er zal dus veel moeten worden bijgebouwd.”

De extra bouwactiviteit biedt volgens het CDA veel kansen, bijvoorbeeld voor de werkgelegenheid. Daarom wil de fractie graag zien dat de gemeente ontwikkelaars stimuleert om leerwerktrajecten op te nemen in hun plannen, zodat jonge Hagenaren aan de slag kunnen en een mooi vak leren. Ook bijstandsgerechtigden moeten de kans krijgen om zich in de bouw te ontwikkelen. “Goed voor de ontwikkelaars en goed voor de mensen, dus twee vliegen in één klap!”, aldus een optimistische Partiman.