24 februari 2021

Tegenslag op tegenslag: zelfrijdende shuttle HagaZiekenhuis staat al een jaar stil in de garage

De zelfrijdende shuttlebus bij het HagaZiekenhuis rijdt al een jaar niet meer. Gepresenteerd als een van de nieuwste vervoersoplossingen, wordt het project nu geplaagd door tegenslag. 

Gesloten grenzen, coronamaatregelen, personeelstekort, niets lijkt de HagaShuttle bespaard te blijven. Bijna twee jaar geleden werd het proefproject tijdens de presentatie de hemel in geprezen. Volgens wethouder Robert van Asten luidde de ingebruikname ervan ‘een nieuw tijdperk voor mobiliteit’ in. Het busje moest patiënten en bezoekers vanaf de tramhalte aan de Leyweg naar de hoofdingang van het HagaZiekenhuis brengen.

Negen maanden is hij in gebruik geweest en inmiddels staat de shuttle een jaar stil. In februari moest de HagaShuttle naar Frankrijk voor een onderhoudsbeurt. Toen de software eenmaal geüpdatet was, verspreidde de coronapandemie zich al over Europa. De grenzen waren gesloten en het busje kon niet terug naar Nederland. 

Rimpelloos

Toen de besmettingscijfers gedaald waren en de landsgrenzen weer opengingen, is de HagaShuttle niet meer in gebruik genomen. De coronamaatregelen, waaronder de verplichte 1,5 meter afstand, hielden de herintroductie tegen. Bovendien stonden bouwwerkzaamheden het busje letterlijk in de weg. Nu staat hij al een jaar in de garage te wachten.

Maar ook daarvóór verliep de proef niet rimpelloos. De shuttle kampte een tijdje met een personeelstekort. Want zelfrijdend mag dan wel betekenen dat er geen chauffeur nodig is om te sturen, een steward was wel nodig. Die moest de passagiers de shuttle in en uit helpen en hen op hun gemak stellen. Want een van de openliggende vragen was hoe mensen zouden reageren op een busje zonder chauffeur. Daar zou ook aandacht aan besteed worden. Die stewards waren er onvoldoende om een reguliere dienstregeling te kunnen rijden. Iets wat al voor de zomer van 2019 gepland stond. 

Coronabordje

De opeenstapeling van tegenvallers was voor de Haagse CDA-fractie aanleiding om opheldering  aan het stadsbestuur te vragen. De antwoorden daarop stemden fractievertegenwoordiger Daniël de Groot nog niet helemaal tevreden. ,,De wethouder schuift het allemaal vooral op het bordje van corona. Maar was niet te voorzien dat er te weinig personeel voor zou zijn, ook al is het een zelfrijdende bus?”

Naast twee reizigers moet er ook altijd een steward meerijden, en die afstand van 1,5 meter is dan niet te waarborgen

Bovendien zou het ook geen grote verrassing moeten zijn dat de bouwwerkzaamheden bij het HagaZiekenhuis de route verstoren, meent De Groot. ,,Ik denk niet dat eruit is gekomen, waarop van tevoren was gehoopt. En dat is nog zacht uitgedrukt. Is hier goed over nagedacht, of is het een leuk concept waarmee geëxperimenteerd zou worden? Er is wel acht ton aan belastinggeld naartoe gegaan.”

Smart mobility

De Groot heeft nu vervolgvragen gesteld in de aanloop naar een debat over zogeheten ‘smart mobility’ dat in maart op de politieke agenda staat.

De HTM vindt het jammer dat het project al sinds vorig jaar stilligt, zo laat een woordvoerster weten. ,,Met de pilot hebben we tussen mei 2019 tot en met februari 2020 veel ervaring kunnen opdoen met het automatisch vervoer van patiënten en bezoekers tussen de halte Leyenburg en het HagaZiekenhuis. We hopen dat we snel de draad weer op kunnen pakken.” 

Wanneer dat is hangt af van de ontwikkelingen rond het coronavirus. ,,Naast twee reizigers moet er ook altijd een steward meerijden, en die afstand van 1,5 meter is dan niet te waarborgen.” Vanwege het coronavirus en het feit dat de shuttle niet rijdt, staat de werving van nieuwe stewards overigens ook op een laag pitje. Dat wordt opgestart als het busje weer gaat rijden.

Artikel @AD - Bart Lelieveld
Foto @Frank jansen

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.