02 maart 2022

Verzamel en vertel de bijzondere verhalen uit de geschiedenis van de Haagse stadsdelen

Het CDA Den Haag wil dat de gemeente verhalen over de unieke geschiedenis van verschillende stadsdelen gaat verzamelen, ontsluiten en (door)vertellen. De partij pleit voor meerdere Haagse varianten op de Canon van Nederland, het overzicht van belangrijke historische gebeurtenissen die gezamenlijk het verhaal van Nederland vertellen.

Wat betreft fractievertegenwoordiger Astrid Frey gaat de gemeente hiervoor samen met musea, archieven, kerken en bewonersorganisaties in Centrum, Escamp, Haagse Hout, Laak, Leidschenveen-Ypenburg, Loosduinen en Segbroek een plan maken (Voor Scheveningen bestaat al een dergelijke canon). “Maak samen met hen een plan en help en ondersteun ze bij de uitvoering” zegt Frey: “Dit zou een mooi initiatief kunnen zijn om de unieke karakters van de sterke variërende stadsdelen uit te lichten”.

Het CDA vindt dat kennis over geschiedenis, cultuur en tradities een belangrijke bijdrage levert aan identiteit en gemeenschapsgevoel. Het is van belang deze voor iedereen beschikbaar te maken en door te blijven geven aan volgende generaties.

Behalve een canon per stadsdeel vraagt het CDA de gemeente dan ook om te kijken hoe de prachtige historie, monumenten en kunstwerken in elk stadsdeel toegankelijker kunnen worden gemaakt voor inwoners en toeristen. Dit is mogelijk door historische plaatsen beter vind- en zichtbaar te maken. Frey: “De Tegelweetjes die nu op verschillende plekken in de stad worden aangelegd, zijn een mooi voorbeeld en een goede start hiervan!”