08 maart 2021

Vrijwilligers, politie en Dag van de Hindostaanse Immigratie bij de raad

Donderdag 3 maart werder 3 fantastische moties aangenomen bij de raadsvergadering:

1. "Onze Haagse politie verdient respect en niet afgeschilderd te worden als racistische organisatie. Ze staan dag en nacht klaar om ons veilig te houden. Daarom diende ik een amendement in om de link tussen de politie en het Amerikaanse BLM los te koppelen. Blij dat het aangenomen is!" aldus Kavish Partiman.

Amendement: Steun voor ons politiekorps, dat dagelijks de waarden van onze rechtsstaat verdedigd
Indiener: Kavish Partiman
De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 4 maart 2021, ter bespreking van het voorstel van het college inzake Beleidsnota ‘Op weg naar een inclusieve samenleving’:

Constaterende dat:

• in de beleidsnota de Amerikaanse Black Lives Matter-beweging wordt aangehaald in het kader van mogelijk etnisch profileren van de Nederlandse politie;
  • deze opmerking wellicht de onterechte suggestie kan wekken dat de situatie in de Amerikaanse context vergelijkbaar is met de situatie van de Nederlandse politie.

Overwegende dat:

• het van belang is om als gemeenteraad juist steun uit te spreken voor ons politiekorps, omdat zij dagelijks de waarden van de Nederlandse rechtsstaat verdedigd.

Besluit om:

• dictum 1 vast te stellen met dien verstande dat in de beleidsnota de eerste zin na de paragraaftitel ‘Politie’ geschrapt wordt.

Toelichting: Met dit amendement wordt geregeld dat de eerste zin na de paragraaftitel ‘Politie’ geschrapt wordt. Die zin zou de onterechte suggestie kunnen wekken dat de situatie die speelt in de Amerikaanse context van de Black Lives Matter-beweging, vergelijkbaar is met de situatie van de Nederlandse politie.

Kavish Partiman              Jan Pronk
CDA Den Haag                VVD Den Haag
--------------------------------------------------------

2. Vrijwilligers waarderen is uitermate belangrijk, maar niet genoeg... "Het hele Haagse welzijnswerk zou je allereerst vanuit het perspectief van vrijwilligersorganisaties moeten benaderen. En daarna pas vanuit de overheid', aldus Astrid Frey.

Motie: Benader welzijn vanuit het perspectief van de samenleving en vrijwilligers
Indiener: Kavish Partiman
De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 4 maart 2021, ter bespreking van het voorstel van het college inzake de brede agendering Welzijn.

Constaterende, dat:

• Bij het welzijnsbeleid er een nadruk ligt op wat de gemeente en aan de gemeente gelieerde professionals gaan uitvoeren op het gebied van welzijn;
  • Den Haag een krachtige samenleving heeft met talloze vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties die graag bij zouden dragen aan welzijn;

Overwegende, dat:

• Het nuttig kan zijn om het welzijnsbeleid eerst vanuit de samenleving en vrijwilligersorganisaties te beschouwen, voordat dit beleid bij de gemeente of aan de gemeente gelieerde professionals wordt belegd;
  • Een sterke overheid op het gebied van welzijn van belang is, maar dat een sterke overheid ook kijkt naar wat de samenleving en wat vrijwilligersorganisaties kunnen bijdragen voordat zij bepaalt welke taken op het gebied van welzijn zij als overheid zelf moet gaan uitvoeren.

Roept het college op:

• Te onderzoeken hoe het welzijnsbeleid benaderd kan worden vanuit het perspectief van de vele vrijwilligersorganisaties in Den Haag;
  • Nog voor het zomerreces dit onderzoek aan de raad te doen toekomen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Kavish Partiman               Adeel Mahmood
CDA Den Haag                 NIDA Den Haag
---------------------------------------------------------

3. De Dag van de Hindostaanse Immigratie is toegevoegd aan het rijtje gedenkdagen. Onze fractievoorzitter Kavish Partiman is trots op dit aangenomen amendement.

Amendement: Gedenk ook 5 juni, de dag van de Hindostaanse Immigratie
Indiener: Kavish Partiman|

Constaterende dat:

• Het op 5 juni 2021 148 jaar geleden is dat de eerste Hindostanen uit India aankwamen in Suriname;
  • 5 juni de dag van de Hindostaanse Immigratie is en het passend is om deze Indiase, Hindostaanse, Surinaamse en Nederlandse geschiedenis, van onder meer kolonialisme, slavenhandel en slavernij, zeker ook in het licht van de nadrukkelijk connectie met Nederland, en in het bijzonder Den Haag, jaarlijks op deze dag te herdenken.

Overwegende dat:

• 5 juni, als dag van de Hindostaanse Immigratie, nu nog ontbreekt aan het in de beleidsnota opgesomde rijtje gedenkdagen.

Besluit om:

• dictum 1 vast te stellen met dien verstande dat in de beleidsnota aan de laatste zin van de paragraaf ‘1. Bewustmaking, erkenning, herkenning en stimuleren van de dialoog’ in het hoofdstuk dat heet ‘De vier kerntaken nader uitgewerkt’, de volgende zinsnede wordt toegevoegd: ‘5 juni, de dag van de Hindostaanse Immigratie.’

Toelichting: In de beleidsnota wordt een opsomming gegeven van gedenkdagen waaraan in het kader van bewustmaking, erkenning, herkenning en stimulering van dialoog aandacht wordt gegeven. De dag van de Hindostaanse immigratie ontbreekt nog aan dat rijtje. Dit terwijl die op die dag een bijzonder en bewogen geschiedenis herdacht wordt, die nadrukkelijke connecties heeft met de stad Den Haag. Dat laatste is alleen al zichtbaar aan de grote Hindostaanse gemeenschap in onze stad. Met dit amendement wordt geregeld dat deze gedenkdag aan dit rijtje van gedenkdagen wordt toegevoegd.

Kavish Partiman                Janice Roopram
CDA Den Haag                  Groep de Mos/Hart voor Den Haag