Sport en gezondheid

Het CDA vindt het van groot belang dat mensen gezond leven, bewegen en sporten. Dit is goed voor ons allemaal en bovendien besparen we miljoenen aan uitgaven op het gebied van ziektekosten, arbeidsverzuim en schooluitval.

Goed voorbeeld doet volgen. Het is niet alleen ongezond als mensen langs de lijn staan te roken als ze naar hun kinderen kijken, het is tevens een slecht voorbeeld. Het CDA pleit in het kader van een rookvrije generatie kinderen voor rookvrije sportclubs, in navolging op de door het CDA ingestelde rookvrije speeltuinen.

School- en sportkantines moeten worden gestimuleerd tot het aanbieden van gezond voedsel.

Het CDA wil dat de gemeente in samenwerking met sportverenigingen, scholen, ouders en verzekeringsmaatschappijen aan de slag gaat om het tegengaan van overgewicht centraal te stellen.

Het CDA vindt het belangrijk dat ook ouderen blijven bewegen en sporten. Zo blijven zij vitaler, gezonder en sociaal betrokken. Het CDA wil verenigingen belonen die programma’s ‘sport voor ouderen’ in hun organisatie hebben opgenomen.