Sportverenigingen, vrijwilligers en regelgeving

Zonder sportverenigingen en vrijwilligers geen sport! Ook in Den Haag zijn duizenden vrijwilligers actief in de sport. Een mooi voorbeeld van het zelforganiserende vermogen van de samenleving. De gemeente speelt een belangrijke faciliterende rol om vrijwilligers ook in staat te stellen zich in te zetten. Zeker nu veel sportverenigingen zorgen hebben of er voldoende vrijwilligers te vinden zijn die een bardienst willen draaien, een wedstrijd willen fluiten of zitting in het bestuur willen nemen.

Voor alle Haagse sport gerelateerde organisaties moet een gemeentelijke loketfunctie worden gecreëerd, analoog aan de mogelijkheden van ICT-ondersteuning, om hen snel, eenduidig en effectief te ondersteunen bij hulpvraagstukken. Ook moet goede informatie beschikbaar zijn voor sportclubs over welke ondersteuningsmaatregelen er beschikbaar zijn.