18 september 2021

CDA op dorpentour in Ooltgensplaat en Achthuizen

Het CDA Goeree-Overflakkee bezoekt met regelmaat de dorpskernen op het eiland. Zo waren nu Ooltgensplaat en Achthuizen aan de beurt. Tijdens de dorpentour ontmoet de partij diverse lokale verenigingen, organisaties en actieve inwoners. En bekijken ze de allermooiste plekjes in het dorp of locaties die aandacht nodig hebben. Voor zaterdag 30 oktober staat het volgende bezoek aan Ouddorp en Goedereede op de planning.

In Ooltgensplaat werden de lokale CDA’ers door een enthousiaste dorpsraad mee op pad genomen langs het mooie erfgoed van het dorp. Met een rondleiding van Piet van de Ree door het Oude Raadhuis en van Klaas Baas bij Fort Prins Frederik. En een tussenstop bij het weeghuisje aan de haven voor wat lekkers. Daarnaast was er nog een bezoek aan het sportpark bij de tennisvereniging en aan MFC ’t Centrum voor een lunch bij Tamara’s Horeca.

In Achthuizen bezochten de christendemocraten de kerk en de begraafplaats. De begraafplaats is één van de weinige op het eiland die geen eigendom is van de gemeente, maar van de kerk en beheerd door vrijwilligers. Aansluitend was er nog een gesprek met de RK Vrouwenbond Achthuizen. Een gezellige vereniging met bijna 60 vrouwen die weer vele activiteiten op de planning hebben.

Sportbeleid

Bij het bezoek aan Tennisvereniging Ooltgensplaat heeft het CDA kunnen zien dat er op dit moment nog met twee maten wordt gemeten als het gaat om verenigingen. De raad heeft voor voetbalverenigingen 6,6 miljoen beschikbaar gesteld. Voor andere verenigingen is er helemaal geen budget.

CDA-fractievoorzitter Daniël Huising maakt zich al sinds 2018 sterk voor een regeling voor andere buitensporten. Er is inmiddels toegezegd dat er een inventarisatie komt. Daniël Huising heeft in de afgelopen raadsvergadering wethouder Berend-Jan Bruggeman (VKGO) opnieuw gevraagd om contact op te nemen met de verenigingen. Om te zorgen dat dit traject wordt opgestart en de raad een overzicht krijgt van wat er precies nodig is om ook de andere verenigingen toekomstbestendig te maken.