06 juni 2020

CDA-raadslid Liesbeth Keijzer pleit voor behoud zwembad in Stellendam

Het CDA kan zich geen eiland voorstellen zonder zwembad Zuiderdiep.

Afgelopen donderdag hebben de gemeenteraadsleden een presentatie gekregen over de uitkomsten van het onderzoek naar de behoefte aan zwemwater op Goeree-Overflakkee. In dit onderzoek zijn verschillende scenario’s onderzocht, ook scenario’s waarin het zwembad Zuiderdiep gesloten wordt.

Liesbeth Keijzer, raadslid van het CDA en zelf woonachtig in Stellendam, heeft zich altijd sterk gemaakt voor het Zuiderdiep. "Voor mij is het meer dan alleen een zwembad. Na de watersnoodramp waarbij Stellendam en haar inwoners zwaar getroffen werden, is door de betoncentrale die bij de bouw van de Haringvlietsluizen betrokken was, het buitenbad aan de inwoners van Stellendam geschonken. Voormalig CDA-wethouder L. Visser heeft zich hier sterk voor gemaakt. Hij vond dat je moet kunnen zwemmen als je woont in een plaats omgeven door water.

Later was het zijn grote wens om een overdekt zwembad te realiseren in Stellendam en in september 1988 vond de opening plaats van het Zuiderdiep zoals we dat nu kennen. Een zwembad uniek in zijn soort door het buitenbad, de ligweide en het grote terras bij een overdekt zwembad. Ik durf echt te stellen dat Stellendammers een band hebben met hun zwembad. Dit bleek bijvoorbeeld in 2011 toen het toenmalige gemeentebestuur van Goedereede het voortbestaan van het Zuiderdiep ter discussie stelde. In grote getale kwamen de inwoners op voor het behoud van hun zwembad."

Liesbeth Keijzer was raadslid voor het CDA in Goedereede en heeft toen in het begin écht tegen de stroom in moeten zwemmen om het zwembad te behouden. Mede door de enorme opkomst, betrokkenheid en standvastigheid van de Stellendammers is het zwembad toen met succes behouden. En die betrokkenheid merkt ze nu weer. Tijdens de boodschappen wordt ze aangesproken met de mededeling: "We blijven staan voor het zwembad, hé Liesbeth. Het was een cadeau aan de inwoners van Stellendam en dat blijft het. Hoeveel plezier hebben we al wel niet gehad van het zwembad. We laten het niet sluiten!"

Daniël Huising, portefeuillehouder en fractievoorzitter is het eens met zijn collega-raadslid. Zelf bezoekt hij het zwembad regelmatig. "Het is er altijd druk en alhoewel het qua ligging een mooie recreatievoorziening is voor toeristen ziet Huising door het jaar heen vooral de lokale gemeenschap gebruik maken van het zwembad. Op vrijdagochtend komen ouders vanuit alle kernen met hun peuters zwemmen. Op een doordeweekse avond ligt het bad vol met volwassenen die hun baantjes trekken en na schooltijd en in vakanties bezoekt veel jeugd van ons eiland het bad."

Binnenkort zal de raad opnieuw over de zwembaden spreken. Het college presenteert dan een notitie waarin het een voorkeursscenario uitspreekt. Keijzer is duidelijk: "Ik zal altijd blijven pleiten voor behoud van het zwembad in Stellendam."

Foto: SRGO