14 juni 2022

Statement CDA Goeree-Overflakkee met betrekking tot stikstofplannen regering

Afgelopen vrijdag was het zover. Het kabinet trad naar buiten met hun plannen om de stikstofuitstoot te reduceren. En waar velen al bang voor waren kwam uit: Op de kaart die onderdeel is van de plannen van NPLG (Nationaal Programma Landelijk Gebied) is te zien dat er behoorlijk wat regio’s ingekleurd zijn waar een forse reductie gerealiseerd moet worden. Ook in onze gemeente is te zien dat een aantal agrariërs zich in de voorgestelde gevarenzone bevindt en hun bedrijfstoekomst zeer onzeker wordt.

De gestelde opgaven voor de landbouwsector zijn enorm en daar maken veel boeren, hun gezinnen en de leefgemeenschap op ons eiland zich grote zorgen over. De leefbaarheid van onze gemeente komt in het gedrang. We weten dat er agrariërs binnen onze gemeente zijn die sinds vrijdag het zwaard van Damocles boven hun hoofd voelen hangen. Is er nog toekomst voor hun bedrijf?

CDA Goeree-Overflakkee maakt zich grote zorgen over het voorgestelde beleid. Wij pleiten voor een gebiedsgerichte aanpak en niet voor generieke maatregelen die op de tekentafel bedacht zijn. Kijk per bedrijf wat de stikstofemissie is, wat de impact daarvan is in de nabije omgeving en wat oplossingen kunnen zijn. Kijk ook naar het beheer van de natuurgebieden, in samenspraak met beheerders kunnen daar wellicht ook oplossingen liggen. Vanuit de agrarische sector zelf liggen er plannen/oplossingen en ideeën die samen met andere partijen zijn opgesteld.

Al eerder hebben we aandacht gevraagd voor onze regio aan onze landelijke vertegenwoordigers. We citeren hier Derk Boswijk die in den Haag onze belangen behartigt: 'Een effectieve stikstofaanpak richt zich niet alleen op de agrarische sector. Alle sectoren die stikstof uitstoten moeten een gelijkwaardige bijdrage leveren. Ook de industrie, de scheepvaart en het verkeer. Een effectieve aanpak kun je ook niet los zien van aspecten als klimaatdoelen, derogatie en Kaderrichtlijn Water. Alles hangt met elkaar samen.'

We zullen ook nu weer in contact treden met onze provinciale en landelijke CDA bestuurders. Boeren worden te veel gezien als het probleem, maar zijn een onmisbare schakel in de oplossing. Samen optrekken in het oplossen van deze opgave en daarbij de agrarische wereld nauw betrekken. Nogmaals: Laat de boer onderdeel van de oplossing zijn en niet het probleem!

Foto: Bedrijfsbezoek aan Kaasboerderij Mulder in Melissant eerder dit jaar