07 maart 2014

Goede zorg voor iedereen, gelijke kosten voor iedereen!

Er zal veel veranderen en het is een klus om alles voor elkaar te krijgen. We willen dat de organisatie duidelijk wordt, zodat u weet waarop u kunt rekenen. Rust dus en duidelijkheid en kennis van zaken in de zorg. Mét elkaar, vóór elkaar! Daarbij hoort volgens het CDA géén inkomensafhankelijke bijdrage aan de zorgkosten, want dan worden vooral de middeninkomens weer de dupe. Die krijgen al meer dan genoeg inkomensmaatregelen uit Den Haag voor de kiezen.

We zouden bijvoorbeeld niet willen dat er eerst ingewikkelde gesprekken over uw inkomen gevoerd worden voordat u de zorg krijgt die u nodig heeft. Sommige politieke partijen willen dat wel: dat u de zorg deels zelf gaat betalen als u meer dan een bepaald inkomen hebt.

Maar hier zit precies ónze zorg. Want wat als u boven die inkomensgrens zit, en tegelijkertijd hoge lasten heeft vanwege bijvoorbeeld uw hypotheek of studerende kinderen? Dan heeft u het in het dagelijks leven helemaal niet zo breed als gemakkelijk gedacht wordt: u kunt dan niet ook nog eens extra zorgkosten betalen.

Zo’n hogere bijdrage aan de zorg dan anderen zouden moeten betalen zou onduidelijkheid en onrust veroorzaken over uw recht op zorg en dat wil het CDA niet. Wie welke zorg nodig heeft, moet bepaald worden door mensen met kennis van zaken: een verkeerde zorgindicatie betekent immers een ramp voor de zorgbehoevende en kost op termijn vaak meer geld. Bij zorg en gezondheid denken we niet alleen aan medicijnen of ingrijpende behandelingen. Het geheel van de zorg moeten we met elkaar organiseren: de professional, samen met familie, vrienden, verenigingen of ander sociale verbanden.

Zorg en gezondheid gaan samen met aandacht, liefde, verantwoordelijkheid en toewijding voor elkaar. Met elkaar creëren we stabiliteit, rust en duidelijkheid op het gebied van de gezondheidszorg in Gorinchem. Daar wordt iedereen beter van.