17 maart 2014

CDA Europarlementariër en lijsttrekker Esther de Lange bezocht Gouda

Een hoogoplopende kaasruzie tussen Europa en de VS, maakt dat we voortdurend alert moeten zijn op de beschermde status van onze Goudse Kaas uit Holland. Dat werd duidelijk tijdens het bezoek van CDA Europarlementariër Esther de Lange aan Gouda. Alleen Goudse kaas uit Holland mag het keurmerk ‘echte Goudse’ dragen. Hiermee wordt recht gedaan aan de rijke geschiedenis van Gouda en haar kaas.

De Europese Unie wil een verbod voor Amerikaanse kaasmakers om hun producten de kenmerkende Europese namen te geven. Dit tot woede van de Amerikaanse kaasboeren. Het kaasconflict maakt deel uit van de handelsbesprekingen tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten.

Esther de Lange was vrijdagavond samen met het CDA Gouda op de Markt in de binnenstad. Huibert van Rossum, lijsttrekker CDA Gouda: ‘Juist Esther streed jarenlang, samen met het CDA Gouda, voor het beschermen van de Goudse kaasnaam. En met succes! De CDA inzet leidde in 2010 tot een beschermde status waar alleen Goudse uit Nederland zich ‘Gouda Holland’ mag noemen’.

Van Rossum: ‘Voor je het weet komt de beschermde kaasstatus van de Goudse kaas onder druk in zo’n handelsconflict. Dat moeten we koste wat het kost voorkomen. Gelukkig kan het CDA steeds op elk niveau opkomen voor dit Goudse belang; in Gouda, in het Groene Hart, landelijk maar ook Europees. Cruciaal voor Gouda. Bijna iedereen wil dat de kaasmarkt een prominentere rol krijgt en meer toerisme aanzwengelt. Dan zullen we op zijn minst moeten zorgen dat de VS niet de bescherming van onze Goudse producten in gevaar brengt door een handelsconflict’.

Het CDA Gouda wil dat er nog veel meer gebruik wordt gemaakt van de kracht van onze typische Goudse stadsproducten. Denk ook aan onze Goudse stroopwafels. Met slimme stadsmarketing zetten we Gouda sterker op de kaart. Daarvoor is behoud van de beschermde kaasnaam cruciaal. Maar ook de ontwikkeling van het predicaat ‘Gouds stadsproduct’ helpt om Gouda sterker te profileren. Goed voor het toerisme en goed voor de ondernemers en winkeliers in onze stad.

Van Rossum: ‘Daar zetten wij vanuit CDA Gouda de komende jaren sterk op in en daarop blijven wij de samenwerking zoeken. Wij zijn een lokale partij met landelijke wortels. Dat helpt in dit soort kwesties. Samenwerken doe je niet in je eentje, is niet voor niks ons CDA motto’.