18 april 2016

CDA Gouda: Bittere pil voor gezinnen in de jeugdzorg

GOUDA - CDA Gouda noemt het een bittere pil voor gezinnen in de jeugdzorg. Het voorstel om ontwrichting van die gezinnen te voorkomen, haalde het met één stem verschil net niet in de Gemeenteraad van Gouda.

Alle oppositiepartijen, behalve Gemeente Belangen Gouda, steunden het voorstel in de vergadering van de raad woensdag. Van de coalitiepartijen stemden D66, PvdA, VVD, GroenLinks tegen. De sleutel lag in handen van Gouda Positief, maar die stemden verdeeld waardoor het voorstel - met 17 stemmen voor en 18 stemmen tegen - net geen meerderheid kreeg. CDA-raadslid Eppy Boschma in een reactie hierop: ‘Een bittere pil voor die gezinnen die het betreft. Tegelijkertijd was er ook goed nieuws. De wethouder gaf in reactie op ons voorstel aan dat het voorkomen van die ontwrichting al gebeurt. Dat knopen we in onze oren en daar zullen we het College van B&W ook aan houden’.

CDA Gouda ziet in de praktijk van alle dag juist situaties waar gezinnen met kinderen, die bijvoorbeeld te kampen hebben met autisme, worden geconfronteerd met herindicaties van hun zorg waardoor er allerlei onzekerheden en veranderingen dreigen. Juist de kinderen in die gezinnen kunnen veranderingen heel moeilijk aan. Bijvoorbeeld de gedachte alleen al dat er mogelijk een andere zorgaanbieder de zorg gaat overnemen en vertrouwde gezichten dreigen te verdwijnen, leidt tot dreigende ontwrichting binnen die gezinnen. Ouders die het niet meer zien zitten, door de bomen het bos niet meer zien of niet weten hoe tot oplossingen te komen. Zij ervaren onvoldoende steun in het vinden van de juiste weg. Dat werkt ontwrichtend en moet worden voorkomen. Het CDA Gouda wil dat er resultaat wordt geboekt waarin de mens voorop staat, niet het systeem, het beleid of de bureaucratie.

Gouwenaar ontlasten
Tijdens diezelfde raadsvergadering werd ook een voorstel van CDA Gouda om de mantelzorg in Gouda te versterken door de hele raad aangenomen. Een goede zaak want de mantelzorgers zijn het cement van de Goudse samenleving. Hen ontlasten waar mogelijk is van groot belang.

Ook vroeg het CDA Gouda het College van B&W om een voorstel de Eigen Bijdrage - waar mensen die gebruik maken van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning mee worden geconfronteerd – naar beneden bij te stellen in Gouda. Vooral om gezinnen met een middeninkomen te ontlasten. In mei komt hierover een informatie avond in de raad, dat de basis moet leggen voor die lagere Eigen Bijdrage. Het CDA Gouda blijft hier bovenop zitten. Geen woorden maar daden voor de Gouwenaar.