19 mei 2016

CDA Gouda: Lagere eigen bijdrage WMO goed nieuws voor middeninkomens

GOUDA - CDA Gouda is blij dat de Eigen Bijdrage voor zorg vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) naar beneden wordt bijgesteld. Het College van B&W in Gouda presenteerde gisteren dit voorstel in de raad van Gouda. Dit mede naar aanleiding van een eerdere oproep daartoe vanuit CDA Gouda om vooral ook de middeninkomens te ontlasten.

‘Na lang aandringen om aan ‘de knoppen’ te draaien, zodat mensen minder Eigen Bijdrage gaan betalen, wordt dat nu werkelijkheid in Gouda. Dat is goed nieuws. Vooral middeninkomens zullen hiervan profiteren naast mensen met een minimuminkomen. Uiteindelijk is het positief voor alle inkomensgroepen’, stelt raadslid Eppy Boschma.

Vorige maand diende het CDA een motie in met deze oproep. Op verzoek van het College werd de motie aangehouden om hen de gelegenheid te bieden berekeningen te maken en te bezien hoe de systematiek aangepast zou kunnen worden. ‘Ons geduld wordt nu beloond en dat is wat telt. Het gaat om het effect en het resultaat voor de Gouwenaar die zorg nodig heeft. Er zijn in onze gemeente zo’n 1583 huishoudens die te maken hebben met een dergelijke Eigen Bijdrage en elke bijstelling naar beneden is winst voor hen. Het voorstel dat zich toespitst op middeninkomens bereikt meer dan 800 huishoudens’, aldus Eppy Boschma.

Voorbeeld:

Stel je ontvangt 2 uur speciale begeleiding per week bij een inkomen van € 46.000Je betaalde in de tijd dat de zorg nog door het rijk werd geregeld € 75 per vier wekenIn de huidige systematiek waarbij de gemeente Gouda deze taken organiseert, betaal je € 233Met het voorstel dat het College nu doet, zal in dit specifieke voorbeeld de maximale eigen bijdrage voor de Gouwenaar € 130 wordenKortom: zo’n honderd euro minder per vier weken aan maximaal te betalen Eigen Bijdrage bij deze vorm van zorg.

Eppy Boschma: ‘Nog steeds zijn de bedragen hoog en is de materie zeer complex, maar elke euro minder telt. Wat verder heel belangrijk blijft, is de informatievoorziening. Mensen die het betreft, moeten niet door alle onzekerheden over facturen zorg gaan mijden. En dat is helaas precies wat wel dreigt. Het is bijna niet te volgen hoe het precies werkt en bovendien duurt het vaak lang voordat mensen een factuur ontvangen. Ze weten dan niet waar ze aan toe zijn. Dat moet beter. We zullen er dan ook bovenop blijven zitten om te bevorderen dat er blijvend stappen in de goede richting worden gezet’.