02 december 2015

Mijn kennismaking met CDA Gouda

Als nieuw lid bezocht ik de Algemene leden vergadering (ALV) van de CDA-afdeling in Gouda, afgelopen november. Het bijzondere was dat deze ALV niet in Gouda maar in Den Haag plaatsvond. Met een grote groep vetrokken we om 18:34 uur met de trein richting Den Haag.

De stemming zat er goed in, er was een opgewekte sfeer. Eenmaal aangekomen in Den Haag was het nog een kleine wandeling van zo'n tien minuten naar het Binnenhof. Onderweg praatte ik met diverse mensen over politiek in algemeenheid, de rol van de beide Kamers en over de stad Den Haag. Toen we bij het gebouw van de Tweede Kamer binnenliepen moesten we allemaal door de metaaldetector, riemen af, jas uit, tas op de band en lopen maar! Sommigen moesten meerdere malen door het poortje, dit zorgde natuurlijk voor hilariteit.

Daarna kregen we allemaal een sticker opgeplakt met ‘Bezoeker’ erop. Vervolgens kregen we een rondleiding door het gebouw. Een prachtig en groot gebouw. De gids vertelde dat het was ontworpen met oog voor detail. Dat zag je in de meest kleine dingen. Zo waren de kleuren afgeleid van het Nederlandse klimaat en was de vloer zo gelegd, dat het een gebied in Nederland moest voorstellen. Ook kwamen we nog langs Napoleon die mooi op een stuk muur was weergegeven.

De algemene ledenvergadering zelf was leuk, leerzaam en gezellig. Het was extra speciaal omdat we in de fractiekamer van het CDA zaten, die overigens prachtig aangekleed is. Aan het eind van de vergadering was er nog een gesprek met Tweede Kamerlid Martijn van Helvert. Hij sprak met passie over zijn baan en over de mooie dingen die hij als Kamerlid kan en mag doen. Wat mij aan Martijn van Helvert op viel was dat hij duidelijk het contact met de samenleving wilde hebben en behouden. Dat bleef in zijn geval niet alleen bij woorden, Van Helvert organiseert elke week op een vast tijdstip een soort spreekuur in een café. Dit doet hij om met mensen over van alles en nog wat te praten. Ik vind dit mooi, dit zouden meer politici moeten doen!

Na de ALV woonden we een deel van een debat in de plenaire zaal bij. Dit was geweldig! In het echt is het allemaal toch heel anders dan op televisie. We zagen premier Rutte, staatssecretaris Dijksma en CDA-Tweede Kamerlid Mulder. Na het plenaire debat even te hebben gevolgd, werd het tijd om weer naar huis te gaan. Een deel van de groep reisde met de trein terug naar Gouda, een ander deel bleef nog even napraten op een terrasje in Den Haag. Ik heb genoten en ontzettend veel geleerd van dit bezoek aan Den Haag. Ik kijk nu al uit naar de volgende ALV!

Benjamin Heerschop (VWO5)