01 oktober 2015

Raadslid Hardjono stelt vragen over Koud Asfalt aan College

Raadslid Teun Hardjono heeft zogenaamde artikel 38-vragen gesteld aan het College van B&W over Koud Asfalt.

De vragen betreffen de verantwoordelijkheden rondom de vervuilde grond van Koud Asfalt Nu het college overweegt de vervuilde grond van Koud Asfaltt te kopen, heeft de CDA-fractie de volgende vragen.

Wat is precies de verantwoordelijkheid van de huidige eigenaar voor wat betreft de vervuiling en in hoeverre kan hij aansprakelijk worden gesteld voor de verwijdering ervan?Wat is precies de rol en wettelijke taak van de Gemeente Gouda , de omliggende gemeenten, de Provincie, het Rijk en het Waterschap?Hebben zij al een positie ingenomen?Wie beslist er of er wel of niet gesaneerd gaat worden?Welke termijnen gelden of golden er?Wie beslist er over het moment waarop er eventueel gesaneerd gaat worden?Wie keurt een eventuele wijze van saneren goed?Wat is de verantwoordelijkheid van de Gemeente Gouda nu en wat wordt deze als de Gemeente eigenaar wordt van de grond?Kan de Gemeente de verantwoordelijkheid voor de vervuilde grond overdragen?Kan de Gemeente een derde (kopende of hurende)partij verplichten de grond te saneren.Kunnen derden afdwingen dat er gesaneerd gaat worden?Welke consequenties zijn er in relatie tot de Kaderrichtlijn Water, dit zowel voor oppervlaktewater als grondwater?Zijn ook nog andere partijen en overheden betrokken bij de beslissing wel of niet te saneren en het dragen van de kosten ervan?