27 april 2010

Raadsvergadering 27 april 2010

Dit college:

Doet mee (PvdA)
Durft te kiezen voor Gouda (VVD)
Is Anders, Ja (D66)
Heeft zin in de toekomst (GroenLinks)
En ja, dit college

Staat voor je stad (CDA)
Gouda wordt straks bestuurt door een breed college. Daar zijn natuurlijk heel veel meningen over. Variërend van breed draagvlak, tot kleurloos en één pot nat. Die heel veel meningen waren er ook bij de verkiezingen. Dat leidde tot een ingewikkelde puzzel. Hoe kom je van twaalf partijen tot een werkbare coalitie?  Met een informateur. Met veel overleg. En met compromissen.

We hebben een programma en een nieuwe ploeg. Deelname van het CDA was geen vanzelfsprekendheid. Het afhaken van de ChristenUnie heeft het CDA als bijzonder pijnlijk ervaren. Een bevriende partij, met een uitstekende wethouderskandidaat. Gelukkig hebben we hier veel en in alle openheid en vriendschap met de ChristenUnie over kunnen spreken.

Als CDA doen we mee aan dit college niet alleen omdat we een goede kandidaat-wethouder hebben, maar ook omdat we veel van onze punten herkennen in het voorliggende coalitieakkoord:

Financiële degelijkheid
Veiligheid (de eerste uitbreiding van het cameratoezicht komt er al aan, las ik in de krant)
Mee doen wie kan en zorg voor zij die het nodig hebben (bestrijding jeugdwerkloosheid en goed WMO-beleid)
Aantrekkelijk Gouda, werken aan een beter imago
Duurzaamheid en bereikbaarheid hebben ook een prominente plek gekregen.
Kort samengevat, zou ik het willen duiden als: “Minder overheid, meer samenleving”. Als CDA geloven we in de kracht van de samenleving, van eigen initiatieven, van verenigingen. Het zijn die sociale verbanden die de stad vitaal houden en maken.

De bezuinigingen zullen pijn doen, maar ook meer en meer een beroep doen op de samenleving zelf.

Het is ook een akkoord dat appelleert aan de juiste bestuurlijke houding: niet alles hoeft geld te kosten, soms gaat het juist om de goede partijen bijeen te brengen. Kansen zien en benutten. Een overheid die transparant is. Zeker als je “nee” moet verkopen. Maar bovenal een overheid die niet alleen vertelt wat allemaal bereikt is, maar het echt laat zien (don’t tell, show).

Een nieuwe ploeg: continuïteit en verandering.

Twee zittende wethouders gaan door. Twee raadsleden komen aan de andere kant van de tafel te zitten. Wie had dat gedacht? En één komt van buiten. Nee, niet alles blijft zoals het was.

Ze gaan moeilijke tijden in. Het coalitieakkoord biedt houvast, maar het team zal ook op de proef worden gesteld. De omstandigheden vragen immers om een alert bestuur. Dat in financiële zin als een bok op de kist moet zitten.

Een nieuw akkoord.  Een nieuwe ploeg.  Ik wens hen veel succes. En van harte Gods zegen!

(gesproken tekst geldt)