08 januari 2016

Stevige en duidelijke ondersteuning mantelzorgers en vrijwilligers nodig

CDA Gouda: ‘Nieuwe mantelzorgcijfers vragen om vernieuwde kijk op ondersteuning mantelzorgers en vrijwilligers, ook in Gouda’

Van alle mantelzorgers voelt 1 op de 10 zich zwaar belast. 1 op de 3 verliest weleens geduld. Dit komt vaker voor als de mantelzorger zich door het helpen (te) zwaar belast voelt. Goede ondersteuning kan deze overbelasting helpen voorkomen. Tot die conclusie komt het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). Op grond daarvan en eigen onderzoek en praktijkverhalen van mantelzorgers in Gouda, geeft het CDA Gouda zeven aanbevelingen mee aan het College van B&W (zie ingediende artikel 38-vragen + nota onderaan). Voor een stevigere en duidelijkere ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers.

Voldoende respijtzorg voor stevige ondersteuning

‘In Gouda zijn naar schatting zo’n 11.000 mantelzorgers die intensief mantelzorg verlenen. De grote verantwoordelijkheid, de soms fysiek zware belasting en gebrek aan tijd voor eigen, ontspannende activiteiten wegen zwaar.’ In Gouda wordt daarom in overleg met mantelzorgers besproken welke behoefte aan ondersteuning zij hebben. Erkenning, begrip en waardering is daarbij belangrijk. Ook is er veel behoefte aan voldoende respijtzorg (bv dagbesteding, nachtopvang, logeerhuizen en opvang in zorgboerderijen) zodat de zorg af en toe even wordt overgenomen. CDA Gouda wil van het College van B&W weten hoe het daarmee staat en hoe er bekendheid aan wordt gegeven.

Duidelijkere informatie over onder meer Huishoudelijke Hulp en Mantelzorg

Er is behoefte aan informatie waar mantelzorgers voor welke ondersteuning moeten zijn. O.a. de website van de gemeente Gouda is daarvoor belangrijk en dient actueel te zijn. “Wat opvalt is dat er geen informatie is opgenomen dat mantelzorgers, onder voorwaarden, Huishoudelijke Hulp kunnen krijgen voor slechts 5 euro per uur. Het onderzoek van het SCP toont juist aan dat op het vlak van informatievoorziening nog een wereld te winnen is. Twee op de vijf mantelzorgers heeft geen kennis over informatie, advies of hulp. Het zijn landelijke cijfers maar die zullen in Gouda vast niet heel anders liggen en meer duidelijke informatie is dus gewenst”, stelt CDA-raadslid Eppy Boschma.

Parkeer- en verkeersbeleid screenen op (mantel)zorgvriendelijkheid

Het CDA Gouda beveelt aan om het parkeer- en verkeersbeleid te screenen op (mantel)zorgvriendelijkheid en te experimenteren met een gratis parkeerkaart voor mantelzorgers, die nu nog € 60 euro kost. Ook wordt gepleit voor het introduceren van een Park&Ride-plek bij bv zorginstellingen waar mantelzorgers kort kunnen parkeren om mensen, die zij ondersteunen te halen en te brengen. Evenals het bekijken van het verkeersbeleid met als invalshoek veiligheid en zorg.

Biedt 75+ ers jaarlijks bezoek aan

Verder wordt aanbevolen 75+ ers in Gouda niet slechts 1 keer in de 5 jaar een bezoek aan te bieden door vrijwilligers om te vragen hoe het met hen gaat, maar dit de komende jaren jaarlijks aan te bieden. Op die manier komt beter in beeld welke netwerken mensen hebben, wie hen al dan niet ondersteunen, waar behoefte aan bestaat en hoe de zorg in de toekomst het beste te organiseren is.

Bronnen/verder lezen:

Download hier de nota van CDA-raadslid Eppy BoschmaLees hier de ingediende vragen (artikel 38)