04 februari 2015

VWS geeft 3 ton toelage t.b.v. huishoudelijke hulp Gouda - antwoord op vragen CDA

GOUDA - In Gouda houden cliënten eigen hulp na overdracht huishoudelijke hulp contract van zorgpartners aan vierstroom, mits de client nog indicatie heeft en contract medewerker doorloopt wordt gesteld door het college. Het CDA had daar aandacht voor gevraagd omdat er veel onrust over was ontstaan.

Verder wordt gemeld dat de zogenaamde alfahulpconstructie wordt stopgezet omdat deze arbeidsrechtelijk omstreden is. Dat is een nieuw besluit dat nu is genomen blijkt uit de antwoorden. Daarnaast meldt het college dat er in 2015 en 2016 een toelage v 3 ton door VWS wordt ingezet voor huishoudelijke hulp in Gouda. Raadslid Eppy Boschma: "Dit is goed nieuws! Hoe dat exact wordt ingezet moet nog blijken. Voor het CDA Gouda is het daarbij belangrijk dat de toelage ten goede komt aan de zorg voor mensen!"

Ook zijn in Gouda met betrekking tot de huishoudelijke hulp vorig jaar 1000 herindicaties geweest. Het wordt niet helder hoeveel daarvan telefonisch dan wel via keukentafelgesprekken zijn gedaan. 130 mensen hebben bezwaar gemaakt zo schrijft het college. Wel wordt aangekondigd dat per 2015 in ieder geval keukentafelgesprek bij mensen thuis uitgangspunt is. Volgens het college heeft de rechterlijke uitspraak in Friesland geen gevolgen voor Gouda omdat in Gouda het WMO beleid al per eind 2013 was gewijzigd en de situatie in Friesland een andere was. Kortom veel ontwikkelingen waarbij het CDA Gouda uiteraard de vinger aan de pols houdt, zo stelde CDA-raadslid Eppy Boschma in een reactie.