05 juli 2016

Nieuwsflits juli 2016

Op maandag 4 juli heeft wethouder Laura Werger (VVD) haar ontslag aangeboden in de raad. Dit nadat vorige week de VVD-fractie uit de coalitie was gestapt. Daarmee ontviel de coalitie een meerderheid en werd ook onduidelijk wat de positie van de wethouder was. De overblijvende coalitiepartijen stelden haar een ultimatum dat ze afgelopen vrijdag 17 uur die duidelijkheid moest geven. Toen ze zelf aangaf dat maandag in de openbare vergadering van de raad te willen doen, gaven ze te kennen dat een vertrek van de VVD-fractie voor hen ook het vertrek van Wethouder Werger betekende. Uiteindelijk legde ze maandag een verklaring af in de raad en diende haar ontslag in.

Ook diende de CU maandagavond 4 juli met de hele oppositie een motie van wantrouwen in die ook door de VVD werd gesteun. Met 18 stemmen voor en 17 tegen werd deze motie aanvaard waardoor het hele college van wethouders viel: Bergman (D66), Tetteroo (PvdA), De Laat (GoPo) en Niezen (Groen Links). Hoe het allemaal zo gekomen is en welke afweging wij als CDA Gouda daarin hebben gemaakt, en wat er nu gaat gebeuren, leest u in deze nieuwsflits. Mocht u vragen en/of opmerkingen hebben, laat het ons gerust weten.