Marco Kastelein

Kandidaat

Pensioenfondsbestuurder.

Oud-wethouder Kastelein: “De Gouwenaar heeft mij verrast. De zichtbare trots en het luidruchtig enthousiasme van veel mensen tijdens de huldiging van Paulien van Deutekom, de wereldkampioen schaatsen, oversteeg mijn verwachtingen. Wat waren wij, Gouwenaars, trots. En of dat nog niet genoeg was, stond het plein ook weer gevuld met supporters van de voetballers die promoveerden en de waterpoloërs die Nederlands kampioen werden. De Gouwenaar is trots op zijn stad en we kunnen ook heel trots zijn op elkaar.

De Gouwenaar is ook kritisch en meldt ons veelvuldig over plekken die nodig schoongemaakt of onderhouden moeten worden. Mensen zijn gelukkig in een stad die schoon en heel is. En als wethouder ben ik daar verantwoordelijk voor. In Gouda werken we hard aan de stad: we hogen straten op, vervangen riolen en zoeken actief naar locaties om speelplekken aan te leggen. In een volle stad als Gouda valt het niet mee om voldoende ruimte te vinden voor kinderen die willen spelen. Terwijl dat natuurlijk wel heel belangrijk is. Het is de uitdaging van een wethouder om alle belangen van klein en groot, jong en oud, tegen elkaar af te wegen.

Wat helpt, is dat we mensen vaker, beter en vooral op tijd informeren over wat er gaat gebeuren in hun straat, buurt of wijk. Inwoners zijn de beste adviseurs en bezitten veel deskundigheid. Als het kan moeten ze mee kunnen praten. Dat hebben de Gouwenaars ook gedaan over Westergouwe. Westergouwe wordt een echte Goudse wijk waar veel Gouwenaars wellicht zelf graag willen gaan wonen. Een nieuwe wijk op loop- en fietsafstand van de Binnenstad!

Werken aan de stad doen we met zijn allen. Ik ben heel blij met de betrokken inwoners die samen met de gemeente de kwaliteit van het beheer en het onderhoud in hun wijk gaan bekijken. Het is goed om samen vast te stellen wat beter kan en beter moet. Dat er grenzen liggen aan de mogelijkheden, simpelweg omdat we een euro maar 1 keer uit kunnen geven, kunnen we dan ook uitleggen. Ik hoop ook dat er veel mensen zijn die zich aanmelden om zelf een stukje van het openbaar groen te gaan onderhouden. Vooral als ze dat met elkaar doen.“