14 april 2017

Column in "Het Kompas", 2015-12

VRIJWILLIGERS EN KERST

''Samenleven doe je met elkaar''.

Vrijwilligerswerk hoort daarbij. Wekelijks zijn in Nederland 5,5 miljoen vrijwilligers actief. Waarvan veel in ons dorp. Stuk voor stuk kampioenen waar we niet zonder kunnen. Deze vrijwilligers mogen we niet voor lief nemen. Zij verdienen onze waardering en ondersteuning.

Door de recente aanslagen neemt de onzekerheid toe. Grote stromen van vluchtelingen vanuit landen buiten Europa zijn op gang gekomen.

Bij de opvang van deze vluchtelingen spelen vrijwilligers een belangrijke rol.

Het CDA wil deze inzet vanuit haar christelijke geïnspireerde politiek van harte ondersteunen. Politiek speelt zich immers af op straat waar de nood zichtbaar is. Ondersteuning vanuit de politiek kan bijvoorbeeld zijn het onderzoeken of een gratis Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) voor vrijwilligers mogelijk is.

Vrijwilligers zijn het cement van het gebouw van onze samenleving dat moet je goed onderhouden anders brokkelt het snel af.

En nu bijna Kerst.

Met Kerst vieren wij dat de Heiland naar de wereld kwam om licht te brengen in het totale duister.

“Wat heeft een mens er aan te beweren dat hij geloof heeft, zonder dat hij daden kan laten zien”. Dat schreef de apostel Jacobus lang geleden. Zijn woorden zijn nog steeds actueel. De boodschap van Jacobus is: geen woorden maar daden!

Er ligt hier een lijn met de ''(Berg)rede'' van oud -fractievoorzitter van het CDA Willem Aantjes. In zijn rede n.a.v. Mattheus 25 ging hij in op het huisvesten en ondersteunen van vreemdelingen.

Moge we het vrijwilligerswerk verstaan in het Licht van de boodschap van het evangelie van Kerst.

“Samenleven doe je met elkaar”. Ook in een wereld waarin nog veel duister is.

Wim de Ruiter, raadslid CDA