04 mei 2017

Column in "Het Kompas", 2017-04

Veilig bewegen -Kompas 19 april 2017-

Het CDA Hardinxveld-Giessendam kijkt terug op goed verlopen landelijke verkiezingen. Ruim 700 stemmen meer dan in 2012! Wij willen deze stijgende lijn vasthouden. U/ je mag op 21 maart 2018 voor de gemeenteraad weer naar de stembus.

Het CDA bereidt zich daarom nu al voor op het gemeentelijke verkiezingsprogramma. Er is veel verkeer in ons bedrijvige dorp. Dit komt door de centrale ligging aan de A15, het spoor en de rivier. Eén van de thema's in het verkiezingsprogramma wordt verkeersveiligheid.

Het CDA vindt het belangrijk dat er veilige verkeerssituaties zijn onder andere bij scholen en sportclubs. Het CDA is voorstander van vrijwilligers als verkeersbrigadier bij scholen wanneer dit de veiligheid kan bevorderen. In straten in de omgeving van scholen worden bij voorkeur snelheidsverlagende maatregelen genomen, is voldoende verlichting en zijn goede parkeervoorzieningen aanwezig. Verder is fietsen niet alleen gezond, maar ook een duurzame manier van mobiliteit. Goed onderhouden fietspaden en snelfietsroutes (bijvoorbeeld langs A15) zijn belangrijk. Zeker ook in de toekomst als het gebruik van elektrische fietsen toeneemt.

Wij vragen nu al bij het college nadrukkelijk de aandacht voor de verkeerssituatie Nieuweweg - Noord (gedeelte rotonde tot Parallelweg). Ook noemen wij een aantal onveilige situatie voor fietsers op de Rivierdijk zoals ter hoogte van de scheepswerven (Beneden - Hardinxveld). Wij noemen tenslotte de situatie bij de spoorovergangen bij de stations Hardinxveld-Giessendam en Boven-Hardinxveld. Het gaat dan om de verwarrende stoplichten op de Parallelweg.

De CDA - fractie en het bestuur zijn de voorbereidingen van het lokale verkiezingsprogramma inmiddels gestart. U kunt uw suggesties aan ons doorgeven. Dat kan bijvoorbeeld via Facebook CDA Hardinxveld-Giessendam. We stellen uw waardevolle reacties zeer op prijs!

Timon van Zessen

Burgerlid CDA