03 juli 2017

Perspectief Nota 2018-2021

Mijnheer de voorzitter,

Inleiding

Als eerste wil ik iedereen danken die via ambtelijke inzet hebben bijgedragen aan het samenstellen van deze PPN 2018-2021 (= Perspectiefnota). Een hele klus lijkt me, waarvoor dus mijn dank!

In de Perspectiefnota geeft het college van B&W aan door wat voor bril ze naar de toekomst kijkt. Dus wat inwoners, bedrijven en instellingen van de gemeente mogen verwachten.

Als ik naar pagina 5 van de PPN kijk over de financiële effecten van de toetreding van Hardinxveld-Giessendam (HG) tot de Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden dan vraag ik me af waarom we deze Perspectiefnota behandelen. Immers het college geeft aan in de PPN die nu voorligt geen rekening te houden met de financiële effecten van een formeel toetreden van HG per 1 januari 2018. Ik lees vervolgens in de PPN: “Dat vergt nl. nadere doorrekeningen.”. En hier zit hem nu juist de crux: als er één ding is dat van belang is op het financieel perspectief, en dus ook op het bestuurlijk perspectief van onze gemeente, zijn het wel de financiële effecten van de toetreding tot Drechtsteden. De uittredingskosten van AVRES nog daargelaten. Want deze doorrekeningen kunnen er dus voor zorgen dat voornemens die het college heeft of veel te voorzichtig of veel te ruim zijn gezien de financiële positie die over 2018 en verdere jaren nog moet gaan blijken.

Want het laatste waar de CDA fractie op zit te wachten is het feit dat er jaarresultaten uit de hoge hoed komen die onverwachts veel afwijken van tussentijdse rapportages. Tussentijdse rapportages die overigens wel een jaar lang effecten hebben op beslissingen bij voorgenomen bestedingen.

Het is bestuurlijk onjuist dat we deze ervaring over de afgelopen jaren wat betreft grillige, onverwachte uitkomsten van het resultaat steeds hebben moeten vaststellen.

In de PPN lees ik: De inhoudelijke voorstellen en het financieel perspectief opgenomen in de PPN bieden de raad handvatten om in het Debat de richting te geven en aandacht voor specifieke onderwerpen te vragen.

Probleem met de PPN is dus nu, nu de financiële effecten over de toetreding tot Drechtsteden niet zijn opgenomen, er geen duidelijk zicht is binnen welke kaders de raad moet opereren, met als gevolg onduidelijk perspectief!

Daarom stel ik vast dat de PPN 2018- 2021 zoals deze nu voorligt gemankeerd is en slechts over een deel van de werkelijkheid gaat. Een reële PPN ontstaat pas na de actualisering van de begroting van de Drechtraad in 2018. M.a.w. de PPN die voorligt is een: “moetje”. Een PPN zonder duidelijk transparant financieel perspectief!

In mijn bijdrage wil ik bij een aantal onderwerpen stilstaan die bedoeld zijn als advies aan het college om tot een begroting te komen die meer richting en perspectief geeft. Daarnaast wil ik stilstaan bij een aantal onderwerpen, die al in de PPN vermeld staan.

Als eerste dus een aantal zaken bedoeld als advies voor het college om rekening mee te houden bij het opstellen van de begroting.

1. Ten eerste. In het collegeprogramma voor deze raadsperiode geeft het college aan op het gebied van milieu en duurzaamheid een actieve rol te willen vervullen. In de PPN worden alleen de maatregelen genoemd tegen extreme regenval. Als ik kijk naar het collegeprogramma worden verder m.b.t. duurzaamheid een beperkt aantal onderwerpen genoemd. Het advies van het CDA is dat het college veel steviger moet inzetten op verduurzaming van onze samenleving. Maak werk van de aanzet tot een stevige energietransitie, ontwikkel plannen voor het plaatsen van zonnepanelen, bijvoorbeeld door groepsaankoop, binnen de gemeente. Op het VNG-congres heeft wethouder Boerman een zeer uitnodigende bijdrage van een van de sprekers aangehoord waarbij alle hulp aan gemeentes op het vlak van de energietransitie werd toegezegd. Zoals tijdens de laatste Ontmoeting is gebleken geeft ook het beheerplan openbare verlichting nog voldoende mogelijkheden. Gezien de financiële resultaten van de gemeente over het afgelopen jaar en de komende jaren moet dat mogelijk zijn. Als we oog hebben voor het welzijn van ons nageslacht moeten we met verduurzaming haast maken.

2. Ten tweede. Groenonderhoud door inwoners. Het college geeft in de PPN aan de samenleving in zijn kracht te willen zetten. Dat houdt voor het college in dat wanneer het lokaal georganiseerd kan worden, het onderhoud zoveel als mogelijk aan de samenleving wordt overgelaten. Het CDA zou graag zien dat, in wijken waar de bewoners hiervoor interesse tonen, het groenonderhoud aan hen wordt overgelaten. Dit uiteraard inclusief een ondersteuningsbudget. Het lijkt me goed dit te starten met een proefperiode.

3. Ten derde. Uitbreiding begraafplaats. In april jl. hebben in we De Ontmoeting gesproken over het Beleidskader begraafplaatsen gemeente HG. In deze Ontmoeting is door ds. Weij een vurig pleidooi gehouden om bij de uitbreiding van de bestaande begraafplaatsen rekening te houden met de mogelijkheid om deze gedeeltelijk in te richten als natuurbegraafplaats. Het CDA wil op deze plaats in navolging van de woorden van ds. Weij nadrukkelijk uitspreken rekening te houden met deze wens die voor steeds meer inwoners aan belang wint. Zorgen maakt mijn fractie zich over het feit dat de mogelijkheid tot aankoop van de grond aan de Kerkweg stroef verloopt. Tot slot bij dit onderwerp wil ik het college opnieuw adviseren de tarieven die in de verordening lijkbezorging worden genoemd tegen het licht te houden waardoor verdedigbare, onderbouwde tarieven ontstaan. Hierdoor zal een motie als “Fatsoen moet je doen” in de toekomst niet meer nodig zijn.

Nu een aantal opmerkingen over onderwerpen die reeds in de PPN genoemd zijn.

• Veiligheid en dan vooral de verkeersveiligheid. U weet voorzitter dat mijn fractie de afgelopen maanden nogal wat vragen heeft gesteld over de onveilige verkeerssituatie op de Nieuweweg Noord. Ook deze week ontving ik opnieuw antwoorden op gestelde art. 12 vragen. Daar ga ik nu verder niet op in omdat ik deze antwoorden nog verder wil beoordelen op relevantie. Wel wil ik in het kader van de PPN opmerken dat het mij bevreemdt dat ik in hoofdstuk 6 van de PPN, Toekomstige ontwikkelingen, lees dat hier onderwerpen staan vermeld die voor de toekomst zijn voorzien, maar voor alsnog niet nader te concretiseren zijn. Dan is het toch wel bijzonder te constateren dat inmiddels de eerste bewonersavond op 23 mei jl. heeft plaatsgevonden! Zou dat dan toch iets te maken hebben gehad met art. 12 in de achterliggende periode over dit onderwerp? Er zijn nog meer situaties in ons dorp die het CDA zorgen baart. Bijvoorbeeld de wijk over het spoor. Je zou maar achter in de Oranjestraat wonen en je huis staat in de brand of je hebt dringend medische hulp nodig. Dan kan de huidige verkeerssituatie een enorm obstakel zijn om tijdig hulp te kunnen bieden door hulpverleners. Het verbaast mij daarom dat het college op vragen van de SGP of er ook handhavend wordt opgetreden bij foutparkeren, het college een terughoudend beleid voert ten aanzien van handhaving. Dit, zo lees ik, omdat het college prioriteiten stelt in handhaving.

• Precariobelasting. Het is inmiddels duidelijk dat de precariobelasting wordt afgeschaft vanaf 2022. Structureel een tekort van ongeveer € 60.000. Dat is jammer. Tegelijkertijd is ook de verhoogde precariobelasting afgeschaft die diende als financiering voor de kosten van de maatregelen tegen de wateroverlast. Ook dit is jammer. Wat echt zuur is dat de komende jaren de inwoners van HG tot aan 2022 per jaar ruim € 100.000 meebetalen aan de precariobelasting van andere gemeente omdat deze gemeenten eerder hebben gekozen voor verhoging van de precariobelasting.

• Over Statushouders. Het CDA is blij te lezen in de mei-circulaire dat de Decentralisatie-Uitkering er voor zorgt dat indien een gemeente meer dan evenredig statushouders opneemt, deze gemeente ook meer dan evenredig beroep kan doen op de Dencentralisatie-Uitkering. De gemeente HG kan daardoor voor de huisvesting van statushouders een budgetneutraal beleid voeren. Dit betekent dat geld dus geen bezwaar hoeft te zijn voor het opnemen van statushouders indien daartoe een noodzaak is.

• Armoedebestrijding kinderen. Ook is het CDA blij met de passage in de toelichting door het college op de mei-circulaire over het geld dat structureel beschikbaar is voor de bestrijding van de gevolgen van armoede onder kinderen. Bij mij is niet bekend hoe groot deze problematiek binnen onze gemeente is. Wel weet ik dat je juist aan de aandacht die je als gemeente aan deze onderwerpen schenkt, blijk geeft van je mate van beschaving.

• Sociaal domein. De kosten rond jeugd lopen op. De vraag is of ons wel of geen zorgen moeten maken. Dit zou een mooi onderwerp zijn voor de rekenkamer als deze weer nieuw leven wordt ingeblazen.

Tot slot voorzitter, iets over de APV. Ik weet niet of dit op deze plaats hoort, maar ik wil er toch iets over zeggen. In de verordening staat in artikel 2.42 Plakken en kladden nog steeds onder letter b dat het verboden is met krijt een afbeelding, cijfer, letter of teken aan te brengen of te doen aanbrengen. Het lijkt met goed dat u er werk van maakt de APV op dit punt aan te passen. Dan kunnen kinderen weer frank en vrij een gezellige tekening maken op straat of de stoep. En als het betreffende onderdeel dan uit de verordening is gehaald lijkt het me leuk om dit te vieren doordat alle ambtenaren op het plein voor het gemeentehuis een mooie Perspectief tekening met elkaar maken.

Dank u voorzitter!