30 oktober 2017

Aandelen Eneco....

Voorzitter,

De verkoop van aandelen Eneco door verschillende gemeenten geeft de nodige reuring. In het AD van 17 oktober lees ik over de “Eneco-rel” en in het AD van vandaag 26 oktober lees ik over “Verkoopkoorts Eneco stijgt”.

Neemt niet weg dat de CDA-fractie in kan stemmen met het voorliggende raadsvoorstel “Wensen en bedenkingen verkoop aandelenbelang in Eneco Groep N.V.” De CDA-fractie heeft nog wel een aantal wensen bij de verkoop van de aandelen. Tot slot wil ik aankondigen dat mijn fractie in het besluit een motie in zal brengen met de titel “Duurzaamheid mag wat kosten”

Deze motie breng ik in om bij doorgaan van de verkoop van de Eneco aandelen er voor te zorgen dat een belangrijk deel van de opbrengst gebruikt wordt voor de verduurzaming van onze gemeente. Dit voornemen volgt logisch op de aangenomen motie “Naar een duurzaam Hardinxveld-Giessendam” die op 29 juli jl. raadsbreed is aangenomen.

Waarom is de CDA fractie voor het raadsvoorstel “Wensen en bedenkingen verkoop aandelenbelang in Eneco Groep N.V.”? Ik heb daar 4 argumenten voor:

• In de B&W nota bij dit raadsvoorstel wordt onder argument 1.1 onderdeel 3 aangegeven dat de huidige zeggenschap over onder meer beleid en strategie van de onderneming nagenoeg nihil is. Pogingen om dit te verbeteren stuitten steeds op (juridische) weerstand vanuit de onderneming. Eneco wil dus zelf aandeelhouders, die daarover in toenemende mate andere opvattingen krijgen, geen betere zeggenschap geven. Bedenk hierbij dat de gemeente Hardinxveld-Giessendam minder dan een half % van het aandelen pakket in handen heeft.

• Verduurzaming van de energie markt is een proces dat vanuit maatschappelijk belang steeds meer invulling krijgt en dat ook energiemaatschappijen hier ernst mee te maken. Vanwege de strategie, visie en beleid die Eneco op dit vlak reeds hanteert is zij interessant voor kopende partijen. Ook hier moet weer bij bedacht worden wat ik bij mijn eerste argument heb aangegeven: DE ZEGGENSCHAP OVER STRATEGRIE EN BELEID IS NAGENOEG NIHIL.

• Vanuit financieel perspectief is het interessant om in de eerste verkoopgang mee te gaan. Immers bij een al verworven meerderheidsbelang zal een aandeelhouder geneigd zijn minder voor nog uitstaande aandelen te willen betalen.

• Het is een wens van het CDA om in het consultatiedocument voorwaarden op te nemen over het toekomstig duurzaamheidsbeleid van een kopende partij.

Welke wensen heeft het CDA bij de verkoop van de aandelen Eneco?

Een tweetal:

• Een deel van de opbrengt van de verkoop aandelen onder te brengen in een reserve van waaruit het gederfde dividend voor de komende 20 jaren gehaald kunnen worden. Dit is simpel te bereiken door de contacte waarde van het Eneco-dividend voor de komende 20 jaar is een reserve te stoppen en daar jaarlijks uit te putten.

• Een deel van de opbrengt te bestemmen om de activiteiten te financieren die de verduurzaming van de gemeente Hardinxveld-Giessendam bevorderd. Gedeeltelijk gebruiken dus van het verhandelbare “stille vermogen” van de gemeente voor een duurzamer Hardinxveld-GIessendam. Zie argument 1.3 van de B&W nota.

Uit deze laatste wens vloeit de door mij genoemde motie voort die het CDA later tijdens besluit in zal brengen.

Dank u!