10 maart 2020

Hardinxveld-Giessendam, 9 maart 2020

Artikel 12 vraag Reglement van Orde: bomenkap Rokerij

Aanleiding:

In februari 2020 zijn op het terrein Rokerij 61 bomen gekapt. De CDA – fractie heeft van diverse omwonenden hierover kritische vragen gehad. De kap kwam als een verrassing. Voor de CDA – fractie staat de woningopgave op dit terrein niet ter discussie.

Wij hebben wel vragen over het tot nu doorlopen proces waarbij diverse partijen betrokken zijn. Ook na de beantwoording van enkele vragen tijdens het debat van 20 februari jongstleden, blijft de CDA-fractie met vragen zitten. Wij stellen deze vragen omdat in 2020 het (ontwerp-)bestemmingsplan Rokerij aan de orde komt.

1. Kan het college aangeven welke argumenten zij gehanteerd heeft in de correspondentie richting enkele omwonenden waarin is aangegeven dat de bomenkap op het terrein Rokerij vergunningvrij is; dat wil zeggen dat het een rechtmatig besluit is?

2. Hardinxveld-Giessendam staat in de top 5 van gemeenten met de minste bomen in de bebouwde kom. Veel gemeenten, provincies en de Rijksoverheid kennen een compensatieplicht voor gekapte bomen, bijvoorbeeld dat voor een gekapte boom er 1 of 2 terugkomen. Hiermee wordt invulling gegeven aan doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Hoe denkt het college erover om een compensatieplicht ook voor niet-beschermde boomsoorten voor particulieren in te voeren en daarmee het bestaande artikel 4.11.E (herplantplicht) uit de Algemene Plaatselijke Verordening te verbreden?

3. Welke afspraken kent de gemeente Hardinxveld-Giessendam inzake herplantplicht houtopstand/ bomen op openbaar grondgebied?

4. De raad heeft op 25 juni 2019 een raadsinformatienota ontvangen over de stedenbouwkundig programma van eisen Rokerij. Daarin is aangegeven dat de gemeente en de ontwikkelaar nadere afspraken maken, onder andere over groen. Is er al een beeld hoe het toekomstig groen binnen het plan Rokerij eruit komt te zien?

Met vriendelijke groet,

Timon van Zessen, CDA raadslid Hardinxveld-Giessendam