11 november 2017

Bijdrage CDA Begroting 2018-2021

Begroting 2018-2021 Gemeente Hardinxveld-Giessendam.

Voorzitter,

Het gaat bij dit raadsvoorstel dus om de programmabegroting 2018 -2021 en specifiek het komend jaar, 2018.

Om te beginnen wil de CDA fractie allen die hebben meegewerkt aan deze begroting daarvoor danken. Mede dank zij deze inspanningen kunnen wij als gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam onze controlerende taak uitoefenen.

Als eerste wil ik stil staan bij de laatste paragraaf “Zegen en dank aan God” van het onderdeel “Inleiding en aanbieding” van de Programmabegroting. Het college geeft aan dat wij ons bevoorrecht weten om te mogen leven in een land waar het leven voor velen goed is. Velen van ons brengen God daarvoor ook dank. Als CDA-fractie willen wij dat van harte onderstrepen. Tegelijk zien wij in deze woorden een opdracht om om te zien naar en ons in te zetten voor degenen hen waarvoor het leven niet altijd even goed is. Dat motiveert ons.

De Programmabegroting 2018. Wat mij betreft onder de titel ”De Blanco Cheque en een aantal Waakvlammen”.

Over De Blanco Cheque

“Een zonnige begroting voor Hardinxveld” en “Het college legt een meer dan sluitende meerjarenbegroting 2018-2021 voor aan de gemeenteraad” lees ik in de media en constateer ik in de begroting. Hier is het CDA blij mee. Bij voorgaande begrotingen klonk het nogal eens anders. Deze financiële basis is fijn voor de komende jaren. Hierbij wil ik nog wel de volgende kanttekening maken.

In het verleden heeft mijn fractie een aantal keren gesproken over de blanco cheque die werd afgegeven door het college bij de toetredingsplannen tot de Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden. Inmiddels is duidelijk dat de incidentele toetredingskosten om toe te kunnen treden zich, met wat passen en meten, binnen de bandbreedte bevindt die daarvoor in 2015 door de gemeenteraad is afgegeven. Let wel, binnen de bandbreedte van 1,4 tot 2,9 mln. euro, maar wel op het maximum. Daar zit tevens in begrepen een overschrijding van ruim 100% van het bedrag dat werd ingeschat voor de uittredingskosten uit AVRES. In euro’s is dat een overschrijding van ruim 500.000 euro. Deze blanco cheque is dus ingevuld. Verder moeten we nog wel bedenken dat de toetredingskosten zoals deze nu op papier staan en in de begroting zijn verwerkt een vertekend beeld geven. Immers de gemeente Hardinxveld-Giessendam moet bovenop de genoemde 2,9 mln. in de komende jaren nog een voorschot van 700.000 euro afbetaling dat Drechtsteden heeft voorgeschoten op basis van toekomstige verwachte voordelen. Het is te hopen dat deze inschattingen van voordelen ook allemaal uitkomen. Gelukkig maar dat Drechtsteden tijdens het toetredingsproces zo vriendelijk was ook nog eens 700.000 euro uit haar vermogen aan de toetredingskosten van ons dorp bij te dragen.

Wat de toetreding van Hardinxveld-Giessendam per 1 januari 2018 a.s. tot de Drechtsteden nog meer bijzonder maakt is het feit dat juist recent een proces op gang is gekomen binnen de Drechtsteden waarbij de gemeenteraad van Dordrecht een terugtrekkende beweging wil maken om te bekijken of er juist lokaal meer zaken moeten worden opgepakt. Een tegengesteld proces aan dat wat de gemeente Hardinxveld-Giessendam voor ogen had, toen zij besloot tot toetreding tot Drechtsteden.

Tijdens de viering van het 12,5 jarig bestaan van Drechtsteden heb ik zelf ook kennisgenomen van een aantal kritische opmerkingen van de effectiviteit van de Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden. Deze baren mij zorgen.

In de media lees ik dat wethouder Boerman voor dit tegengestelde proces niet bang is en dat de gemeente Hardinxveld-Giessendam zeker geen kat in de zak heeft gekocht.

Over Waakvlammen

Hierbij gaat het voor mij over onderwerpen waarbij het nodig is om een vinger aan de pols te houden, waarbij we extra alert moeten zijn.

Ik noem er een aantal zoals die ook in de begroting genoemd zijn.

1. Duurzaamheid. In 2018 biedt het college een richtinggevend plan voor duurzaamheid aan. Gemeente en samenleving staan voor de taak de zo nodige klimaatdoelen te realiseren. Zoals ik al eerder heb opgemerkt zouden de Eneco-gelden die beschikbaar komen daar buitengewoon bij kunnen helpen. Het is in de ogen van de CDA-fractie de hoogte tijd dat er op het terrein van verduurzaming van Hardinxveld-Giessendam meters worden gemaakt.

2. Bouwplannen

Zeer content is het CDA met de voorgenomen plannen om woningbouw te realiseren. Immers woningbouw is een prima garantie om het voorzieningenpeil in ons dorp op peil te houden en waar nodig uit te breiden. Als voorbeeld wil ik hierbij geven het door velen ervaren gemis van een buitenzwembad binnen onze gemeente. Het is dan ook positief dat de plannen voor de ontwikkeling van ’t Oog hieraan een bijdrage kunnen leveren.

3. Leefbaarheid

Meermalen heeft de CDA-fractie zich kritische uitgelaten over het project MAG, de Maatschappelijke Agenda. In de begroting wordt op dit project zwaar ingezet. Om niet in herhaling te vallen ten opzichte van vorige debatten hierover zal ik mijn kritische noten hier niet herhalen. Op één opmerking na: ik hoop niet dat we op termijn de MAG kunnen bijschrijven in de categorie bezuinigingsoperaties. Dan zouden we veel van wat goed is hebben weggegooid.

Tot slot nog een aantal korte opmerkingen.

Erg spijtig vindt de CDA fractie dat bij het opnieuw inrichten van de begraafplaats aan de Spindermolen op geen enkele manier door het college gekeken wil worden naar de mogelijkheid voor het realiseren van een natuurbegraafplaats terwijl daar wel steeds meer behoefte aan ontstaat.

Nu het jaarresultaat over een reeks van jaren een zeer positieve ontwikkeling laat zien, zou de CDA fractie het logisch vinden indien er meer geïnvesteerd zou worden in het sociaal domein. Zo maar een idee: wat zou het mooi zijn als er geld beschikbaar komt om in een aantal urgente gevallen de huishoudelijke hulp van 2 naar 3 uur per week uit te breiden.

Als laatste: er wordt niet over gesproken in de begroting. Maar toch. Het zou het college sieren indien u de toezeggingen die u eerder hebt gedaan over het woonwagenkamp op korte termijn uitvoert.

Dank u voorzitter.