04 maart 2020

Minder stenen, meer groen!

Boomfeestdag 18 maart 2020 Tegel eruit, plant of boom erin ‘’

De lente hangt weer in de lucht. Veel gemeenten zijn in het kader van duurzaamheid bezig met het verwijderen van onnodige grote steenoppervlakten. Daarvoor in de plaats komen struiken en bomen. Dit wordt ook wel ‘’steenbreek’’ genoemd. Straten en pleinen knappen hiervan op. Op 18 maart is het nationale boomfeestdag. De afgelopen weken heeft het langdurig geregend. Het zou functioneel zijn als een deel hiervan in het grondwater zakt en niet in het riool terecht komt. CDA Hardinxveld-Giessendam zal met een voorstel Steenbreek komen en dit inbrengen als het debat over duurzaamheid in de gemeenteraad wordt gevoerd.

Hardinxveld-Giessendam staat in de top 5 van gemeenten met de minste bomen in de bebouwde kom staat. Onverharde tuinen en openbare ruimten met voldoende struiken en bomen vangen meer regenwater op, waardoor minder water in het riool komt. Daarmee dalen op termijn de kosten van onderhoud aan de riolering. Een groene omgeving draagt ook bij aan meer natuurlijke schaduw, bij tropische dagen handig, en meer welzijn.

De gemeente heeft de inwoner hard nodig bij steenbreek. Gemiddeld 40 procent van stedelijke oppervlakte is in bezit van particulieren, scholen en maatschappelijke instellingen. De burger heeft een eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van het toepassen van de hoeveelheid verhard oppervlak in de eigen tuin. Dit is zo benoemd in het CDA verkiezingsprogramma 2028 – 2022.

Het CDA is van mening dat in onze gemeente zoveel mogelijk groen bewaard dient te blijven en onnodige verharding vervangen te worden door groen. De recente aanplant door de Buurt Bestuurt bij de afvalcontainers bij de Hoogvliet is hier een mooi voorbeeld van. Tuineigenaren kunnen ook op kleine schaal werken aan klimaatverandering door bijvoorbeeld een knotwilg te poten in de eigen tuin. Deze slurpt regenwater op en past heel goed in het landschap! En dit past goed bij de jaarlijkse Boomfeestdag op 18 maart 2020.

Timon van Zessen, CDA raadslid, 06-57123017