18 februari 2022

Motie ‘’Ontstenen en vergroenen Raadhuisplein’’

De raad van Hardinxveld-Giessendam in vergadering bijeen op 17 februari 2022,

Constaterende dat:

• In de Lokale Adaptatie Strategie de urgentie van klimaatadaptatie en het vergroten van biodiversiteit is verwoord.

• In het Huis van de gemeente als uitgangspunt is genoemd dat de gemeente bij het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed een voorbeeldrol heeft.

• Delen van Hardinxveld-Giessendam versteend zijn, zoals het Raadhuisplein.

Overwegende dat:

• In de Lokale Adaptatie Strategie is aangegeven dat aanpassingen in het kader van klimaatverandering om een integrale aanpak vragen.

• Het Raadhuisplein zich leent voor het uitwerken van de voorbeeldrol door aanplant van bijvoorbeeld leibomen en andere groenvoorzieningen dan wel de aanleg van verharding die waterdoorlatend is.

• Bomen, gras en bloemen bijdragen aan CO2-opslag, biodiversiteit, persoonlijk welbevinden, gezondheid en schaduw opleveren.

Verzoekt het college:

Het vergroenen van de buitenruimte zoals het Raadhuisplein als ontmoetingsplek en het omliggende terrein mee te nemen in plannen, bijvoorbeeld in de uitvoeringsagenda Lokale Adaptatie Strategie dan wel in het Huis van de gemeente en te onderzoeken welke verduurzamingsmaatregelen toepasbaar zijn. De raad hierover te informeren met inbegrip van een dekkingsvoorstel.

Was getekend,

CDA, Fractie Philippo, SGP, PvdA, CU, T@B