13 juni 2020

Raadspraat DUURZAME A15

Duurzame A15

We leven in bijzondere tijden. Corona beheerst al geruime tijd ons dagelijks leven. Corona zorgt voor veel hoofdbrekens, maar lijkt ook een aantal problemen op te lossen. Denk aan de files op de A15. Dat is natuurlijk van tijdelijke aard. Regeren is vooruitzien. Daarom hebben een aantal raadsleden een informatiebijeenkomst van Rijkswaterstaat over de verbreding A15 Papendrecht – Gorinchem-Oost bijgewoond. Rijkswaterstaat heeft varianten opgesteld, die uzelf kunt nalezen. Zie https://www.mirta15papendrechtgorinchem.nl

Het lijkt er naar uit te zien dat de verbreding vooral vorm krijgt door de huidige vluchtstrook in te richten als spitsstrook net zoals je nu al ziet tussen Papendrecht en Sliedrecht-West. Een permanente derde strook is natuurlijk een betere oplossing voor ons dorp. Hardinxveld-Giessendam is een industriegemeente met veel bedrijven die gebruik maken van de A15. Ook krijgt het rivierdorp bij verbreding van de A15 minder sluipverkeer voor haar kiezen.

Het is wel van belang om op een vernieuwde manier naar de verbreding te kijken. Het is tijd voor een duurzame A15. Dit betekent stiller asfalt. Naast de verbreding moet ook het bestaande fietspad langs de A15 omgebouwd worden tot een fietssnelweg, de F15. De geluidsschermen kunnen gebruikt worden voor zonnepanelen. Langs het fietspad dienen bomen gepland worden om CO2 op te vangen.

De verbreding wordt een hele uitdaging, denk bijvoorbeeld aan het krappe stuk A15 vlak langs het kanaal van Steenenhoek. Het verbreden van de A15 heeft natuurlijk ook alles te maken met de verbreding van de A27 en de vervanging van de brug Gorinchem. De CDA-fractie blijft de ontwikkelingen van de A15 en de A27 nauwlettend volgen en trekt indien nodig aan de bel bij het college van Burgemeester en Wethouders.

Timon van Zessen
CDA raadslid