09 november 2018

"Wat is de begroting waard?"

CDA bijdrage begroting 2019 ''Wat is de begroting waard?'' versie 9-11

Financiën
Voor de CDA - fractie is de begroting één van de belangrijkste documenten waarop de raad haar kaderstellende rol kan vervullen. Waarop beslissingen worden genomen. Immers het gaat om de integrale afweging van plannen, geld en perspectieven voor de komende jaren.

Het meerjaren beeld is positief het loopt op naar een voordeel van € 40.000 in 2019 naar
€ 0,5 miljoen in 2022.
De gevolgen van de aantrekkende economie werken door in de begroting van Hardinxveld.
Toch is onze stelling dat een aantal kritische kanttekeningen zijn te plaatsen. Immers het structurele meerjarenperspectief is even nog los van de Septembercirculaire ons inziens neutraal.

1. Financiële gevolgen van het coalitieakkoord (Eerlijke economie)
Deze zijn niet verwerkt. Het college geeft aan dat op een later moment de gevolgen zichtbaar worden gemaakt. De CDA fractie ziet dit als een gemiste kans omdat in de begroting bij de diverse programma's in feite de begroting van het vorige college wordt gepresenteerd. Beleidsmatig nog geen aanpassingen bij de programma's en in financiële zin. @ fracties, missen jullie ook de doorrekening? wat is de waarde van deze begroting waarin een aantal zaken niet zijn doorgerekend?

2. Interbestuurlijk programma/ duurzaamheid/ klimaat (Eerlijke economie)
Wij zijn blij dat er een duurzaamheidskadender is en dat het college aangeeft dat de aarde in bruikleen is. Echter wij vinden de structurele vrijkomende middelen voor een deel weer worden ingezet voor duurzaamheid, klimaat en de plannen voortvloeiende uit het Interbestuurlijk programma. Er is geen stelpost opgenomen voor duurzaamheid e.d.

3. Drechtsteden (waarden en tradities)
Zijn nu alle kosten voor Drechtsteden gemaakt of komen er nog verrassingen? Bij het onderdeel Toekomstige ontwikkelingen is aangegeven dat de effecten van besluitvorming over 2019 van de gemeenschappelijke regeling Drechtsteden in de Perspectiefnota 2020-2024 wordt verwerkt. Lonen en prijzen zijn wel doorgerekend en de begroting 2019 van Drechtsteden was ook beleidsarm, daar hebben we die term weer.

5. Jeugdhulp (familie en gezin)
Wij bllijven zorgen houden over meerjarenperspectief Jeugd. Wij vinden ook het risicoimpact-percentage van 10% in de paragraaf Weerstandsvermogen te laag.

Tot slot: Wij herkennen ons in de afsluitende woorden uit de nota van aanbieding ''zegen en dank aan God''.