12 januari 2022

Omzien naar elkaar

In Hendrik-Ido-Ambacht kennen de meeste mensen elkaar en zien naar elkaar om. De veerkracht van de gemeenschap willen we verder versterken en daar waar nodig ondersteunen. Zorg moet bereikbaar en betaalbaar blijven voor iedereen. Lokaal waar mogelijk, regionaal waar nodig.

Gezelligheid in en om Cascade: Voor iedere Ambachter is Cascade in tien minuten aan te fietsen. Het vormt de centrale plek voor vereniging, kunst, cultuur, vermaak en ontmoeting. We breiden de horeca uit met een gezellig terras. Daarnaast onderzoeken we de verbinding via het Ticheltplantsoen met de Waal. Uiteraard is Cascade toegankelijk voor iedereen, ook minder validen.

Jeugdzorg: Normaliseren en preventie voor jeugdigen en gezinnen die extra ondersteuning nodig hebben is nodig. Door vroeg problemen te signaleren, kunnen leed en zwaardere hulp voorkomen worden. Jongeren met begeleiding die 18 jaar worden verdienen een betere voorbereiding op hun zelfstandigheid, voldoende begeleide huisvesting en een soepele overgang naar de Wmo. Daarnaast moeten we inzetten op de Parenthouses om de schade van (vecht)scheidingen te beperken en het ontwikkelen van Huizen van de Wijk waar jong en oud elkaar ontmoeten.

Armoede: Ook in Ambacht leven er inwoners op bijstandsniveau. Kinderen in armoede hebben minder kansen zich naar vermogen te ontwikkelen en volwassenen ervaren veel gevolgen van de financiële stress, ook sociaal. Er moet een eerlijk en sociaal armoedebeleid komen waarbij iedereen kan meedoen.

Statushouders: Statushouders vluchten niet voor hun lol en verdienen een plaats in onze samenleving, ook in Ambacht. Om zo snel mogelijk als volwaardig burger mee te kunnen doen, moeten zij zo snel mogelijk taallessen volgen en werkervaring opdoen. Kinderen gaan zo snel mogelijk naar school.