22 december 2021

Seniorenhofjes in Ambacht: gezellig, veilig en zelfstandig wonen

Een grote wens van het CDA: Seniorenhofjes in Ambacht, een combinatie van de hofjes van vroeger met het gemak van nu. Afgelopen dinsdag stond de voortgang van de woonvisie op de agenda van de Raadscommissie. Veel 55-plussers zeggen: ‘onze woning en tuin zijn eigenlijk te groot nu de kinderen uit huis zijn’ en/of  ‘ik zou graag buren hebben van mijn eigen leeftijd voor de gezelligheid’. Ze willen verhuizen (en vergroten daarmee ook de doorstroming op de woningmarkt), maar het huidige aanbod is te krap of niet passend. De gewenste woningen zijn van hoogwaardige  kwaliteit met een grootte en voorzieningen passend bij de moderne, actieve senior, zowel echtpaar als alleenstaande.

Een hofje met onderhoudsvriendelijke, levensloopbestendige seniorenwoningen voldoet aan de wensen en zorgt voor een natuurlijk gemeenschapsgevoel: zelfstandig wonen met veel privacy, maar ook van elkaars gezelschap genieten en een handje naar elkaar uitsteken zonder verplichtingen. Onderzocht wordt nu hoe een dergelijk hofje in de Volgerlanden-Oost ontwikkeld kan worden. Wat het CDA betreft komt er elders in ons dorp nog zo’n hofje.