12 mei 2017

Levendige discussie tijdens bijeenkomst CDA en VluchtelingenWerk

Hoe gastvrij zijn wij in Hillegom, Lisse en Teylingen? Op 11 mei om 20.00 uur in De Hoeksteen, in Hillegom gingen het CDA en VluchtelingenWerk en inwoners van de Bollenstreek, in gesprek over gastvrijheid voor nieuwkomers.

Wat gaat er goed en wat kan er verbeterd worden voor nieuwkomers in onze regio. Ondanks Ajax en het Eurovisiesongfestival was er een redelijke opkomst. VluchtelingenWerk gaf een presentatie over vluchtelingenbeleid in Nederland, Hillegom, Lisse en Teylingen.

Cijfers over vluchtelingen en de asielprocedure kwamen aan de orde, maar ook de taakstelling voor de gemeente en de begeleiding van statushouders om in onze regio te integreren. Tijdens de presentatie werd een indrukwekkend filmpje vertoond van de hereniging van een moeder met haar 9 jarige zoon. Bij een verkorte inburgeringstestje bleek ook bij ons niet iedereen te slagen.

Na de presentatie werd er levendig gediscussieerd en waren er veel vragen ter verheldering gesteld. Twee (ex)vluchtelingen waren aanwezig en vertelde hun persoonlijk verhaal. Het was een interessante afwisselende avond met dank aan VluchtelingenWerk en alle aanwezigen.