17 juni 2017

100 jaar vrouwenkiesrecht

In 2017 is het 100 jaar geleden dat vrouwen in Nederland passief kiesrecht kregen en daarmee gekozen konden worden als volksvertegenwoordiger.

Wij zijn ervan overtuigd dat besturen een goede afspiegeling van de samenleving dienen te zijn én dat een evenredige man/vrouw verdeling bijdraagt aan een beter bestuur. Deelname van vrouwen aan het openbaar bestuur zorgt voor een andere invalshoek, een andere kijk op zaken. Het gaat daarbij uiteindelijk om kwaliteit, maar die hebben vrouwen ook.  Als we duidelijk willen maken wat wij belangrijk vinden in de politiek en daarvoor een zo breed mogelijk draagvlak willen creëren, dan moeten we dat niet alleen via onze volksvertegenwoordigers duidelijk maken, maar ook  daarin zelf een rol willen vervullen.

Van de 3 zetels die het CDA in Hillegom heeft, worden er 2 bezet door een vrouw: fractievoorzitter Karin Hoekstra en raadslid Jeanne Ruigrok-Schoorl.

Deels overgenomen van een DAV bericht.