14 februari 2019

Blog Karin Hoekstra | Samen naar nieuwe energie!

Februari 2019, een druilerige dag, grijs en nat. Er komt een uitnodiging binnen over een energie neutrale gemeente: een bijeenkomst gericht op wat je als gemeente kunt doen om het bedrijfsleven te stimuleren te werken aan duurzame energieopwekking en energiebesparing. Er komen veel van dit soort uitnodigingen bij mij binnen, soms gericht op het bedrijfsleven, soms op inwoners, maar ook voor bijvoorbeeld woningbouwcoöperaties. Bijeenkomsten waar bestuurders ideeën uitwisselen om mensen mee te krijgen in de energietransitie. Want die energietransitie is niet iets wat je als gemeente alleen voor elkaar krijgt. Het is iets wat we met elkaar moeten doen, waar iedereen aan mee moet gaan doen.

Ik vraag mij weleens af hoe dat dan vroeger ging. Deze energietransitie is niet de eerste, we zijn de afgelopen 100 jaar van kolen naar olie gegaan, en daarna weer van olie naar gas. Wat prikkelde mensen toen om die stap te zetten? Werd het goedkoper, schoner, werd het aangenamer in en om het huis: wat was het waarom mensen die stap toen wilden zetten? Wat prikkelde de mensen om mee te gaan? Wat kunnen we daarvan leren?

Onlangs was de klimaatbijeenkomst van scholieren, met een veel grotere opkomst dan verwacht. Je kunt tegenwoordig geen krant meer openen of er staat wel iets in over klimaatverandering of energietransitie. Politici zijn er, zeker nu in de aanloop naar de provinciale verkiezingen, druk mee.  Je ziet dat er steeds meer aandacht voor het thema komt. Maar gaat er dan ook echt wat veranderen?

Stap één in een veranderingsproces is bewustwording, ik denk dat we daar midden inzitten.

We worden ons bewust dat door ons energiegebruik de CO2-uitstoot hoog is. Door de hoge CO2-uitstoot warmt de aarde langzaam op, het klimaat verandert en daardoor verandert de aarde. Als we niets doen komen toekomstige generaties voor heel lastige dilemma’s te staan. Als CDA-er ga ik uit van rentmeesterschap: we leven op een aarde waar we goed voor moeten zorgen: we hebben hem ontvangen van onze voorouders en te leen van toekomstige generaties. Door creativiteit en innovatie kunnen we omgaan met nieuwe ontwikkelingen en een betere samenleving achter te laten.

En dat is de volgende stap: wat kunnen we doen om zorg te dragen dat de aarde ook voor onze kleinkinderen leefbaar is. Er zijn grote innovatieve ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld windenergie, zonne-energie, waterstof, gebruik van warmte uit de industrie, gebruik van warmte uit oppervlaktewater. Ontwikkelingen die we moeten stimuleren en nauwlettend moeten volgen.

Maar er zijn ook mogelijkheden dichter bij huis. Waardoor mensen een steentje kunnen bijdrage aan de grote opgave en ook zelf direct voordeel hebben.  Met het isoleren van je woning wordt het leefklimaat binnen vaak een stuk plezieriger en gaat de energierekening omlaag. Je kunt heel klein beginnen door bijvoorbeeld tochtstrips aan te brengen: het vermindert tocht en scheelt in de energiekosten.  Een andere investering die steeds sneller wordt terugverdiend, is het plaatsen van zonnepanelen. Zelf elektriciteit opwekken, zie je direct terug op je energierekening.

Als gemeente willen wij inwoners ondersteunen bij het verduurzamen van hun woning en hebben daartoe een aantal initiatieven omarmd. Inwoners van Hillegom kunnen advies vragen bij het duurzaam bouwloket (www.duurzaambouwloket.nl). Er loopt in enkele straten in Hillegom een stratenproject waarbij mensen met eenzelfde soort woning onder vakkundige begeleiding met elkaar in gesprek gaan over mogelijkheden voor verduurzaming van hun woning. Er is een opleiding tot energiecoach in Hillegom gestart. Hillegommers worden hierin opgeleid tot energiecoach met als doel om op vrijwillige basis buurtgenoten te helpen bij het maken van keuzes op het gebied van verduurzaming van hun woning.

In Hillegom hebben we een enorme ambitie uitgesproken: Hillegom energieneutraal in 2030 en klimaatneutraal in 2050. Dat kunnen we als gemeente niet alleen realiseren, daar hebben we iedereen bij nodig! Heeft u ideeën of wilt u meedoen, meldt u via  [email protected].

Karin Hoekstra