04 november 2013

CDA Hillegom voorstander van samenwerking in de Duin- en Bollenstreek

Hoe gemakkelijk is het als lokale partij om je af te zetten tegen de landelijke politiek? Natuurlijk, ook het CDA Hillegom is niet blij met de kortingen op de budgetten van het sociale domein. Duidelijk is echter wel dat er iets moet gebeuren met de overheidsfinanciën en waar er ook bezuinigd wordt het zal ongetwijfeld invloed hebben op de gemeentefinanciën. Ook lokale partijen hebben dan een verantwoordelijkheid dit op te pakken en mee te denken waar en hoe dit het beste gedaan kan worden.

En daar zit het hem nu juist. Er gebeurt van alles om Hillegom heen. Metropoolregio’s die zich gaan manifesteren, herindelingen zoals die van Alphen a/d Rijn. Er ontstaan grote verbanden. Een economie die qua ontwikkeling achter blijft. Omvangrijke taken die de rijksoverheid naar de gemeenten overhevelt zoals die in het sociale domein. Het ambtelijk apparaat van Hillegom dat steeds kleiner wordt en niet goed in staat meer is grote projecten op te pakken en uit te voeren. Heel veel samenwerkingsafspraken waar bijzonder veel afstemming, overleg en besluitvorming voor nodig is.

Hoe reageren we hierop als Hillegom? Naar de mening van het CDA Hillegom door zeer intensief met de Duin- en Bollengemeenten samen te gaan werken. En hoort daar dan overdracht van bevoegdheden en budgetten bij? Ja, dat hoort daarbij. Het verleden heeft aangetoond dat vrijblijvend samenwerken, noem het een flexibele netwerkconstructie, niet tot resultaten leidt. Gemeenten kozen te vaak voor hun eigen belang en niet voor het regiobelang. Dit is een van de oorzaken waarom de groei van de regionale economie achterblijft.

En wat hebben onze inwoners erover gezegd? Hebben ze er iets over gezegd? En hoe denken ondernemers erover? En denken onze ambtenaren, ervaringsdeskundigen bij uitstek, er ook iets over? Ja, al deze partijen hebben zich laten horen. Onze inwoners konden tijdens een inloopavond in het gemeentehuis meespreken over de bestuurlijke toekomst van Hillegom. Helaas waren daar niet zoveel mensen op afgekomen maar degenen die er meegepraat hebben, waren in meerderheid van mening dat Hillegom de buurgemeenten nodig heeft. Dit is ook nog eens bevestigd door de uitkomst van een enquête van het burgerpanel. 570 inwoners van Hillegom konden hun mening geven over de toekomst van Hillegom. 65% van degenen die gereageerd hebben waren van mening dat Hillegom bestuurlijk moet gaan samenwerken en 55% vind het daarbij een goed idee als bevoegdheden worden overgedragen. Het CDA Hillegom is het dus duidelijk niet met een van de lokale Hillegomse partijen eens dat er sprake is van bestuurlijke criminaliteit door nu te spreken en te besluiten over de bestuurlijke toekomst van Hillegom. Onze inwoners zijn aan bod geweest.

De ondernemers in de regio hebben zich ook uitgesproken voor intensieve bestuurlijke samenwerking. Ze noemen nog net geen herindeling maar dat de streek met één mond moet spreken om het ondernemersklimaat te verbeteren en zo meer resultaat te boeken is voor hen helder. En ten slotte spreken ook de ambtenaren, van alle vijf de Duin- en Bollenstreekgemeenten, zich uit voor intensieve samenwerking. Voor hen is zelfs een herindeling de beste optie. Zij ondervinden dagelijks hoe moeizaam het besluitvormingsproces over regionale zaken zich voortsleept en hoe tijdsintensief dit is. Bovendien kunnen ze door de zeer beperkte omvang van het ambtenarenapparaat in onvoldoende mate sparren met collega’s om zo tot het gewenste hoge niveau van beleidsvorming te komen.

Voor het CDA Hillegom is duidelijk dat de met steun van het CDA genomen beslissing om tot intensieve bestuurlijke samenwerking over te gaan, een goede is. De slagkracht van de gemeente wordt groter, er ontstaat een grotere zeggenschap in de regio, de kwaliteit van bestuur en organisatie zal toenemen en de economie krijgt betere kansen om aan te trekken. Aandacht is wel geboden voor de zorgen die onze inwoners hebben over de dienstverlening, verlies van de eigen identiteit en de voorzieningen die er nu zijn. Het CDA is er echter van overtuigd en zal zich ervoor inzetten dat Hillegom, Hillegom zal blijven, met kermis, met smartlappenfestival, met zwembad en dat Hillegom sterker en gezonder zal worden door intensieve samenwerking.

Fred van Trigt