22 januari 2014

CDA tegen voorgestelde horeca- en drankverordening 2014: slecht voor verenigingsleven!

Een ander argument om de schenktijden bij de verenigingen te beperken en verhuur van clubhuizen van speeltuinverenigingen te verbieden is de oneerlijke concurrentie die dan zou bestaan met de reguliere horeca. Het CDA is echter van mening dat hier nauwelijks of geen sprake van is. Het is niet waarschijnlijk dat een squasher die geen drankje meer krijgt bij zijn club of een inwoner die zijn verjaardag niet in het clubhuis van een speeltuinvereniging mag vieren naar de reguliere horeca zal gaan. Ook dit werd beaamd door de portefeuillehouder.

Er zijn dus geen argumenten om de situatie zoals die nu is aan te passen. Omdat het CDA hecht aan een bloeiend (speeltuin)verenigingsleven pleiten wij er daarom voor om niet meer aan het beleid te gaan veranderen dan nodig. In onze ogen is dat het vastleggen van de aanvangstijd waarop alcoholische dranken geschonken mogen worden en niet meer. Hierdoor kan voorkomen worden dat kinderen/jeugdigen in contact komen met alcohol maar worden verenigingen verder niet beperkt in het organiseren van activiteiten waarbij voor de gezelligheid een drankje gedronken kan worden. In het bestuurlijk overleg met verenigingen (je kunt daar ook een of twee speciale bijeenkomsten voor organiseren) zou er bij de besturen op aangedrongen moeten worden een verantwoord alcoholbeleid te voeren. Wij nemen aan dat besturen hier vatbaar voor zijn.

Het CDA heeft het college bovenstaande meegegeven bij de heroverweging en wat het CDA betreft aanpassing van de nu voorliggende drank- en horecaverordening 2014.

Fred van Trigt