22 februari 2020

#eenhelegoedewebsite

Onderstaand artikel verscheen in februari 2020 in CDA Bestuursforum.

Tekst Jan Zwaan en Ymkje van ‘t Riet

#eenhelegoedewebsite is een belangrijk middel in een succesvolle campagne!

Op 17 maart 2021 vinden de Tweede Kamerverkiezingen plaats, in 2022 gevolgd door de gemeenteraadsverkiezingen. Dit is dus een belangrijk moment om de website van de afdeling weer helemaal op orde te brengen. Vanuit het partijbureau worden de afdelingen daarbij geholpen. Jan Zwaan: ‘De gebruiksduur van de huidige versie van TYPO3, het content management systeem dat we voor de websites gebruiken, loopt op zijn einde. Daarom zijn we gestart met een update van het programma. We gaan van TYPO3 versie 7 naar versie 9.’ Dit heeft een aantal positieve gevolgen voor de gebruikers van het programma. Zwaan:‘Het systeem zal door de update een stuk sneller worden. Daarnaast is de interface van het programma verbeterd waardoor het gebruikersgemak toeneemt. De nieuwe versie wordt waarschijnlijk in april in gebruik genomen.’

Ronde langs alle provincies

Om de nieuwe versie van het systeem aan de gebruikers te presenteren, wordt er een ronde gemaakt door het land. ‘In maart en april gaan we langs alle provincies en geven we  trainingen over TYPO3’, aldus Zwaan. ‘Dit gaat niet alleen over de nieuwe functionaliteiten, maar we kunnen de gebruikers ook helpen met de problemen waar men mogelijk nu al tegenaan loopt.’ De beheerders van een CDA website ontvangen binnenkort een uitnodiging voor een training bij hen in de buurt.

E-learning

‘We werken momenteel ook aan E-learning voor het gebruik van TYPO3. Daarnaast zullen de instructies, die je o.a. via Dirk kunt inzien, een update krijgen.’ Webbeheerders kunnen hun vragen ook altijd sturen naar [email protected]. Eventueel kan er op afstand mee worden gekeken naar het probleem. Indien men er op afstand echt niet uitkomt, kan er altijd een afspraak gemaakt worden voor een training op het partijbureau in Den Haag. Tijdens de ingebruikname van de nieuwe versie zal de capaciteit qua ondersteuning tijdelijk worden uitgebreid.

Overstappen naar TYPO3

Zwaan: ‘Inmiddels maakt ongeveer 85% van alle afdelingen gebruik van TYPO3. Deze afdelingen zijn verzekerd van een veilige website, die altijd is voorzien van de laatste CDA-huisstijl en die gratis wordt aangeboden. Bovendien is de support ook gratis.’

Maakt je afdeling nog geen gebruik van TYPO3? Dan is dit hét moment om over te stappen! Neem hiervoor contact op via [email protected]. In een aantal eenvoudige stappen kan de afdeling aanhaken in het landelijke platform. De, bij het partijbureau bekende, webbeheerders ontvangen een leuke attentie waarmee de start van het project wordt gevierd. Door de stap naar versie 9 kan het platform weer enige jaren vooruit. De ondersteuning voor deze versie loopt pas eind 2024 af. Dit betekent dat we in ieder geval bij de komende 3 grote verkiezingen van deze versie gebruik kunnen maken.

Feedback is belangrijk

Zwaan: ‘We kijken uit naar de trainingen in het land waarbij we veel webbeheerders hopen te mogen begroeten. Deze bijeenkomsten zijn voor ons zeer waardevol omdat we veel belangrijke feedback van onze gebruikers krijgen. Op deze manier werken we samen aan een platform waarmee we tijdens de komende campagnes succesvol kunnen zijn!’