21 oktober 2021

Geslaagd politiek café over de agrarische sector

Afgelopen dinsdagavond 19 oktober heeft er weer een politiek café plaatsgevonden in Café van der Geest in Noordwijkerhout. Dit keer was het onderwerp: De Agrarische sector, een belangrijke sector voor onze steek. De organisatie was in handen van de gezamenlijke CDA afdelingen uit de streek en het CDJA Duin- en Bollentreek, de jongerentak van de partij. Vanuit Hillegom waren Jeanne Ruigrok, Annemieke Kunst, Karin Hoekstra en Kees Langeveld aanwezig

Helaas bleek CDA Tweede Kamerlid en woordvoerder landbouw Derk Boswijk alleen digitaal aanwezig te kunnen zijn omdat hij op het laatste moment te horen had gekregen bij de formatiegesprekken over landbouw aanwezig te moeten zijn. In zijn betoog sprak Derk o.a. over zijn onlangs gepubliceerde Visie op landbouw (grotendeels veeteelt en akkerbouw). Hij sprak over de risico's door het gebrek aan opvolgers en de stikstofproblematiek. De belangrijkste taak blijft de goede zorg voor de samenleving. Na het betoog van Derk en na enkele vragen uit het aanwezige publiek ging de avond verder met lokale onderwerpen.

Voor de discussie aan de hand van een aantal stellingen waren Rik Pennings namens LTO, Carl Hulsebosch namens de KAVB en de Bollenjongens ( bekend van de TV serie) aanwezig. De discussie ging over het huisvesten van arbeidsmigranten, de druk op de ruimte in de streek, de GOM/ISG en de toekomst van de sector in onze streek. Na afloop was er nog uitgebreid de tijd om met elkaar verder te praten onder het genot van een wijntje of een biertje. De ongeveer 60 aanwezigen hebben een interessante avond gehad.