26 november 2020

Herziening Verordening Starterslening

Bij de behandeling van het woonprogramma in juli dienden wij samen met de fractie van Bloeiend Hillegom de motie Starters op de Hillegomse woningmarkt in. We zijn erg blij dat het verzoek aan het college gestalte heeft gekregen in de vorm van het raadsvoorstel Herziening Verordening Starterslening, dat in de raadscommissievergadering van 26 november werd behandeld.

Hillegomse jongeren die starten op de woningmarkt hebben een sterke binding hebben met hun omgeving en willen graag in de gemeente Hillegom blijven wonen. Hierbij zijn ze aangewezen op goedkope koop of sociale huur. We zien echter dat startende huishoudens in Hillegom grote moeite hebben om in het segment tot €250.000,- een koopwoning te bemachtigen

De rekenkamercommissie Hillegom - Lisse bracht eerder een rapport over de Effectiviteit van het startersbeleid. Hierin had de starterslening ook een belangrijke rol. De CDA-fractie vindt het belangrijk dat juist de jongeren en startende huishoudens in de gemeente blijven om Hillegom sociaal aantrekkelijk en leefbaar te houden. Zij zien stijgende woningprijzen, een beperkt woningaanbod en strengere eisen aan financieringsvormen.  Destijds hebben wij met een motie starters over de drempel willen helpen: door het maximale bedrag voor de starterslening te verhogen.

De herziening van de Verordening Starterslening is daarom wat de CDA-fractie betreft een uitstekend voorstel. Het kan net het extra steuntje in de rug zijn dat starters nodig hebben bij de aanschaf van hun huis. De commissie besloot dat dit op in de raadsvergadering van10 december als hamerstuk wordt behandeld.