20 maart 2020

Hillegom kijkt naar elkaar om!

Het zijn ingewikkelde tijden. We maken ons zorgen, ons dagelijks leven is veranderd; zoveel mogelijk thuiswerken, kinderen thuis, niet meer uit eten en goed afstand van elkaar houden. Burgemeester Arie van Erk en de wethouders hebben de afgelopen week veelvuldig contact en overleg gehad met onder andere ondernemers, zorginstellingen, scholen, sportverenigingen en kinderopvangorganisaties. Om hen een hart onder de riem te steken en waar mogelijk ondersteuning te bieden. Overal zijn zorgen, maar zij zien een enorme creativiteit en veerkracht om zo goed mogelijk met de situatie om te gaan.

Burgemeester Arie van Erk: ‘We hebben elkaar in deze tijd hard nodig. En ik zie dat Hillegommers elkaar helpen waar mogelijk. Met boodschappen doen, lokale ondernemers steunen, met een oogje in het zeil houden bij buurtgenoten een praatje vanaf het balkon met een oude buurman. Blijf dat doen, houd u aan de regels van het RIVM, en blijf voor elkaar zorgen!’

Houd afstand

Het is belangrijk dat we ons allemaal goed aan de leefregels van het RIVM houden. Dus hoest in uw elleboog, gebruik papieren zakdoekjes, was regelmatig uw handen en houd 1,5 meter afstand van elkaar. Dit betekent ook 1,5 meter afstand bij het buitenspelen, boodschappen doen, het maken van een wandeling of een fietstochtje. Als we ons aan deze leefregels houden, dan kunnen we met elkaar besmetting zoveel mogelijk voorkomen. En dat is belangrijk, want op de Intensive Care afdelingen van ziekenhuizen willen we genoeg bedden beschikbaar houden.

Scholen en zorginstellingen

De afgelopen dagen is er geregeld contact geweest met verschillende schoolbesturen, kinderopvang en zorginstellingen. Op de scholen zetten de leerkrachten zich in om de kinderen zoveel mogelijk thuis onderwijs te geven. Daarnaast vangen ze, net als de kinderopvang, kinderen op van wie een ouder in de vitale sector werkt en eigen opvang niet mogelijk is. De zorginstellingen in Hillegom hebben op dit moment nog voldoende personeel. Wel is het heel moeilijk voor de bewoners, dat familie niet op bezoek mag komen.

Huisartsen

In het contact naar huisartsen kwam naar voren dat zij hun cliënten vragen het doktersbezoek zoveel mogelijk te beperken. En ze benadrukken nogmaals het belang van het in acht nemen van de regels van het RIVM. Net zoals voor de dagelijkse boodschappen, is er geen reden om extra medicijnen in voorraad te hebben, geven de huisartsen mee.

Ondernemers

Voor ondernemers is het zeker ook een heel zware tijd. Voor een groot aantal ondernemers drogen inkomsten op, moeten medewerkers worden betaald en blijven kosten doorlopen. Gelukkig heeft het kabinet besloten om vanwege het coronavirus uitzonderlijke maatregelen te nemen. Doel is om naast onze gezondheid ook onze banen en inkomens te beschermen en de gevolgen voor zzp’ers, mkb-ondernemers en grootbedrijven op te vangen.

Inkomensondersteuning

Zelfstandigen kunnen voor een periode van drie maanden, via een versnelde procedure, aanvullende inkomensondersteuning krijgen voor levensonderhoud. Het Rijk en de Vereniging Nederlandse Gemeenten werken momenteel aan de uitvoering van de regeling, waarna we het als gemeente verder uit kunnen werken. Ondernemers en zzp-ers kunnen zich vanaf donderdag 19 maart bij de ISD bollenstreek aanmelden voor een tijdelijke uitkering tot op bijstandsniveau gedurende de coronacrisis.