20 januari 2020

Hillegom zet ook in 2020 in op minder eenzaamheid

Hillegom blijft werken aan het voorkomen en bestrijden van eenzaamheid. Dat onderstreepte wethouder Fred van Trigt door 15 januari bij de ‘Meet-up Nationale en lokale coalities tegen eenzaamheid’ te zijn in de Ridderzaal in Den Haag. De meet-up is onderdeel van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid van het ministerie van VWS, waarbij Hillegom aangesloten is.

Tijdens de meet-up troffen 450 vertegenwoordigers van gemeenten en deelnemers aan de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid elkaar om inspiratie op te doen voor de aanpak van eenzaamheid. Het ging onder meer over achter de voordeur komen met huisbezoeken, een signaalpunt en vernieuwende activiteiten.

1.000 eenzame 75-plussers

Meer dan de helft van de mensen ouder dan 75 jaar in Nederland zegt zich eenzaam te voelen. In Hillegom gaat het om ruim 1.000 75-plussers. Onderzoek wijst uit dat eenzaamheid serieuze gevolgen kan hebben voor de gezondheid, zowel mentaal als fysiek.

Wethouder Fred van Trigt: ‘Het is niet fijn om eenzaam te zijn en daarom wil ik daar in Hillegom graag iets aan doen. Wanneer wij allemaal een beetje op elkaar letten, een praatje maken met iemand die dat nodig heeft of een klein beetje ondersteuning bieden, dan zou dat geweldig zijn. Dat kan thuis, op straat, in de supermarkt of waar dan ook. Samen met onze inwoners willen wij op zoek gaan naar mooie initiatieven in de wijk. Heeft u een idee? Laat het mij weten!’

Gezamenlijk de trend doorbreken

Het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid is 20 maart 2018 gelanceerd door minister Hugo de Jonge van VWS. Sindsdien doen 126 gemeenten en 100 landelijke bedrijven en maatschappelijke organisaties mee. Zij hebben zich gecommitteerd om actief én gezamenlijk de trend van eenzaamheid te doorbreken.

Minister Hugo de Jonge: “Het is fantastisch dat zoveel organisaties en gemeenten zich er samen voor inzetten dat mensen zich minder eenzaam voelen. Met activiteiten en bijzondere samenwerkingen zorgen zij ervoor dat mensen vaker betekenisvol contact hebben. Het is nu aan ieder van ons om door te pakken. Want dé eenzaamheid oplossen, dat kan niemand alleen. Maar iemands eenzaamheid doorbreken, dat kunnen we allemaal.”

Kijk wat jij kunt doen op www.eentegeneenzaamheid.nl. Voor meer informatie over de aanpak in Hillegom: https://www.eentegeneenzaamheid.nl/mijn-gemeente/gemeente-hillegom/