12 oktober 2017

Motie vanwege verkeersveiligheid

De CDA-fractie in Hillegom dient een motie in n.a.v. de meldactie voor de verkeersveiligheid. In totaal ontving het CDA 51 meldingen tijdens de actie. Hiervan zijn 12 incidentele ongemakken: een scheefliggende stoeptegel, overhangend groen of een verkeerd staand verkeersbord. Deze meldingen zijn door een melding op Verbeter de buurt snel op te pakken. Klik hier voor meer informatie over dit platform.

De andere meldingen zijn meer structureel van aard, waarbij de meest genoemde punten zijn 1) gevaarlijke oversteekpunten met zebrapaden 2) de kruising Weeresteinstraat – Irenelaan (door de bocht in het fietspad lijkt het of recht doorgaande fietsers richting Bennebroek afslaan) en 3) de situatie voor fietsers op de Wilhelminalaan.

In de motie roept het  CDA Hillegom op te onderzoeken hoe de veiligheid bij zebrapaden kan worden vergroot en daarbij ook het aanbrengen van grondspots (oplichtende spots in het wegdek) te betrekken. Daarnaast de mogelijkheden om de verkeersveiligheid voor fietsers op de Wilhelminalaan te vergroten in kaart te brengen. En tot slot te onderzoeken hoe de veiligheid bij de kruising Weeresteinstraat - Irenelaan kan worden vergroot en daarbij het plaatsen van waarschuwingslichten bij de oversteek te betrekken.

Ook roept het CDA het college op de bekendheid van het online platform verbeter de buurt verder te vergroten. Het CDA Hillegom verzoekt het college in januari 2018 over de genoemde punten een terugkoppeling inclusief financiële consequenties aan de raad te geven.