26 november 2020

Vragen over de jaarwisseling

Tijdens het vaststellen van de agenda van de commissievergadering van 26 november werd besloten dat het verbod op carbidschieten als hamerstuk naar de raad gaat. Een verbod op het schieten van carbid blijkt noodzakelijk vanwege het eenmalige verbod op de verkoop en het afschieten van consumentenvuurwerk. Uiteraard begrijpen we de intentie van deze maatregelen om extra druk op de al zwaar belaste zorg en op de handhaving van de openbare orde te voorkomen.

Tegelijkertijd willen we ervoor waken naïef te zijn door te denken dat als er niks mag mensen ook niets zullen gaan doen. Een voorbeeld hiervan de vuurwerkbommen die recent in Hillegom zijn afgegaan en voor veel overlast zorgden. Recent pleitte voorzitter Bruls van het landelijke veiligheidsberaad voor het organiseren van kleinschalige activiteiten rond de jaarwisseling. Hij kreeg hierbij steun van de politie en van deskundigen. Zoals een criminoloog het verwoordde: ‘Met oud en nieuw braaf thuis bij je ouders op de bank zitten: dat wil geen jongere.’

Voorzitter Bruls gaf aan de invulling van deze kleinschalige activiteiten aan de creativiteit van anderen over te willen laten. Vandaar dat de CDA-fractie tijdens het vragenkwartier aan de portefeuillehouder vroeg welke mogelijkheden hij hiertoe ziet in Hillegom. In zijn beantwoording gaf porteteuillehouder van Erk aan dat de COVID-situatie inmiddels helaas zo verslechterd is dat de mogelijkheden zeer beperkt zijn. Wel zal er gekeken worden of de verenigingen in Hillegom hier een rol kunnen spelen.