Inwoners van Hillegom hebben vaker dan in omliggende gemeenten een gevoel van onveiligheid. Dat komt niet overeen met de gunstige veiligheidscijfers van Hillegom. We zien een dalende lijn in het aantal geregistreerde misdrijven (11% in 2017). De veiligheidsbeleving volgt deze trend (nog) niet. De waarschijnlijke verklaring is dat dit komt door de jongerenproblematiek. Inwoners van Hillegom voelen zich vooral onveilig op plekken waar jongeren rondhangen (40%), gevolgd door uitgaansgelegenheden (20%) en bij het treinstation (19%).

Onze doelstelling is een veilige woon en leefomgeving in Hillegom en de zorg voor veiligheid van onze inwoners. Vanuit het Regionaal Samenwerkingsverband integrale veiligheid zijn de volgende prioriteiten vastgesteld; High impact crimes, ondermijning, cybercrime, personen met verward gedrag, terrorisme, extremisme en radicalisering. Opvallend is de toegenomen complexiteit van misdrijven en de zogeheten multiproblematiek, met name op het snijvlak van veiligheid en zorg. De steeds complexere opgaven en de samenhang van het veiligheidsterrein met andere beleidsterreinen dwingt ons om veiligheidsthema's meer integraal te benaderen, afstemming te zoeken en samenwerking te zoeken tussen zorg en veiligheid. Hier zijn duidelijke afspraken over regievoering voor noodzakelijk.

Ook de aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit komt steeds nadrukkelijker op de bestuurlijke agenda. Bij ondermijning raken boven- en onderwereld steeds meer met elkaar verstrengeld. Het Interbestuurlijk Programma (IBP) legt een nadrukkelijk focus op de weerbaarheid tegen de ondermijning van de democratische rechtsorde. Samen met de gemeenten Lisse en Teylingen wordt een project opgestart gericht op de aanpak van ondermijning.

De aanpak van de jeugdoverlast in Hillegom door middel van een Zorg- en Veiligheidstafel heeft het afgelopen jaar goed gewerkt. Kern van deze aanpak is dat de gemeente de (proces)regie heeft gepakt om de domeinen Zorg en Veiligheid met elkaar te verbinden en samen met de ketenpartners te komen tot een integrale aanpak van de overlastgevende jongeren. Aan deze tafel deelden zorg- en veiligheidspartners informatie en zorgen over deze jongeren om samen te komen tot een sluitende, effectieve integrale aanpak van de jongeren (en zo ook de jeugdgroep).

De evaluatie van deze aanpak heeft diverse aanbevelingen opgeleverd. Met name het herijken van de rol van jongerencentrum Solution en het toepassen van vroegsignalering in het onderwijs worden opgepakt. De mogelijkheid om deze werkwijze op andere terreinen naast openbare orde en veiligheid toe te passen verdient aanbeveling. Immers samenwerken aan veiligheid met inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners en veiligheidspartners is essentieel. Het stimuleren en begeleiden van samenwerkingsverbanden zien wij als een gemeentelijke taak. 

Actiepunten 

  • Veiligheidsmonitor 2018 opstellen en met gebruik van het Burgerpanel en Waar staat je gemeenten, verifiëren of cijfers en "veiligheidsbeleving" met elkaar overeenkomen 
  • Integriteit onder de aandacht blijven brengen bij het ambtelijk apparaat en de gemeenteraad 
  • Mobiel cameratoezicht inzetten op plekken waar iets speelt in de openbare ruimte in de vorm van inbraak/diefstal/overlast 
  • Meer toezicht en handhaving en meer capaciteit op het gebied van veiligheid en openbare orde met ht oog op de nieuwe wettelijke taken en ambities
  • Project ondermijning starten - Buurtbemiddeling als instrument invoeren om overlast in buurten gezamenlijk op te lossen
  • Heldere regievoering tussen domeinen Zorg en Veiligheid

Raakvlakken

  • Vanwege de steeds groter wordende groep kwetsbare mensen in de maatschappij en multi-problematiek situaties is de integrale benadering met name relevant tussen de traditionele veiligheidscoördinator en het sociale domein -
  • Mogelijke verandering van toezicht en handhavingstaken en juridische procedures vanwege bestuurlijke maatregelen en rechtszaken op het gebied van de Omgevingswet -
  • Aandacht voor het delen van informatieposities en de bescherming van informatie en data - Een goed ingerichte openbare ruimte vergroot (het gevoel van) veiligheid bij inwoners en versterkt de sociale cohesie 
  • Duurzaamheid 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.