15 april 2020

CDA HW wil noodfonds voor ondernemers in de Hoeksche Waard

Wethouder Paul Boogaard (economie) gaf al aan dat veel ondernemers zich bij de gemeente hebben gemeld om gebruik te maken van enkele regelingen die in het leven zijn geroepen om hen door de crisis te loodsen. Toch vallen er ook ondernemers, met name zzp'ers, buiten de boot. ,,Zij werken bijvoorbeeld 'slechts' 1100 uur per jaar, terwijl je er minimaal 1250 moet werken om in aanmerking te komen voor een regeling. We gaan snel kijken hoeveel ondernemers dat zijn en dan een signaal afgeven aan de rijksoverheid om de regelingen te versoepelen.''

‘Nodig om straks op te krabbelen’

Het uitstel van betaling dat de gemeente Hoeksche Waard haar ondernemers al heeft aangeboden om de financiële pijn van de coronacrisis te verzachten, is voor het CDA een stap in de goede richting. Maar het gaat de partij nog niet ver genoeg, blijkt uit schriftelijke vragen. De partij vraagt de wethouder een onderzoek te doen naar extra financiële maatregelen om hen te helpen. Een goed gevuld noodfonds kan een goede optie zijn. Dat is ook hard nodig om ondernemers na de crisis te laten ‘opkrabbelen’.